پژو پارس یا تندر90؛ رقابت سرد دو فرانسوی در بازار ایران!

پژو پارس یا تندر90؛ رقابت سرد دو فرانسوی در بازار ایران!

پژو پارس TU5 اتوماتیک و تندر 90 پلاس هر دو جزء محبوب‌ترین خودروهای تولید داخل هستند. در بازار خودروی امروز قیمت پژو پارس TU5 اتوماتیک و تندر 90 پلاس تقریبا در یک سطح هستند و به نحوی می‌توان این دو اتومبیل فرانسوی را باهم رقیب دانست. تندر 90 پلاس بعنوان فیس‌لیفت تندر 90 از سوی ایران‌خودرو معرفی شد و پژو پارس TU5 نیز بعنوان یک مدل کم هزینه‌تر برای علاقه‌مندان به خودروهای اتومات با توان مالی کمتر، آماده شد. در ادامه این نوشته کوتاه، قصد داریم به مقایسه این دو خودرو نه چندان جذاب بپردازیم، تا شما هم در این بازار آشفته، بتوانید هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرید.

طراحی‌های قدیمی که شاید هنوز هم طرفدار داشته باشند!

تندر پلاس بر اساس تندر 90 طراحی شد تا با تغییرات جزئی افزایش قیمت داشته باشد. این خودرو در ظاهر تفاوت کمی با نمونه قبلی داشته که از جمله این تغییرات می‌توان به طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب و جلو پنجره و همرنگ شدن آنها با بدنه، آینه‌های جانبی جدید همرنگ بدنه، استفاده از نوارهای کرومی و چند تغییر دیگر اشاره کرد. اگر بخواهیم از روی ظاهر قضاوت کنیم، در هر حال این نسل از تندر، زیبا نیست و نمی‌توان به ظاهر این خودروها نمره قابل قبولی داد. در مقابل پژو پارس سالهاست که تغییر ظاهری نداشته اما با توجه به سن و سال این محصول، با قدرت می‌توان گفت که نسبت به تندر 90 پلاس ظاهر زیباتری دارد و بیشتر مورد توجه قشر جوان جامعه قرار گرفته است.

عقب تندر پلاس

وضعیت اسفناک کابین 

تندر 90 معمولی، کابین ساده بی‌شک بدترین کابین را در بین محصولات بازار داشت تا جایی که خیلی‌ها آن را با پراید مقایسه می‌کردند و همین باعث شد تا در نمونه پلاس تغییراتی اعمال شود و برای این مدل از تزئینات نقره‌ای رنگ در کابین بهره گرفته شد اما طراحی کلی همان تندر 90 قبلی است. متریال داخلی از جنس پلاستیک است اما این پلاستیک اندکی از رقبای پارس، کیفیت بیشتری دارد. کابین پژو پارس اتوماتیک TU5، از سری داشبوردهای جدید استفاده شده که متریال ضعیفی دارند و صدای داشبورد در ناهمواری‌های خیابان همیشه آزار دهنده بوده است. قطعات داخلی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و به هیچ وجه کیفیت بالایی ندارند و حتی ضعیف‌تر از تندر پلاس است. گر چه ظاهرا این کابین بهتر طراحی شده اما تندر 90 کیفیت ساخت بالاتری دارد.

کابین پژو پارس

پیشرانه؛ دعوا سر 3 اسب بخار!؟

موتور تندر 90 پلاس، تفاوتی با نسل گذشته ندارد و همان موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر با 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور روی این محصول نصب شده است. گیربکس 4 سرعته اتومات نیز بر روی این مدل نصب شده است که هماهنگی قابل قبولی با موتور دارد و از شتاب خودرو چندان نمی‌کاهد. موتور پژو پارس اتوماتیک از نوع TU5 است که در ایران بسیار مشهور است و با 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر توانایی تولید 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس اتوماتیک این خودرو با موتور به‌هیچ وجه هماهنگ نیست و خنگی زیادی در آن دیده می‌شود و باعث شده تا از لحاظ شتاب، پارس به خودروی کندی تبدیل شود.

پژو پارس TU5

متاسفانه در کشور ما خودروهایی حضور دارند که در هیچ جای دنیا بعنوان یک خودرو قابل قبول به آنها نگاه هم نمی‌کنند. تندر 90 پلاس و پارس اتوماتیک، هر دو وضعیت دردناکی دارند اما بنظر می‌رسد خرید تندر 90 با کیفیت ساخت بیشتر مقرون به صرفه تر باشد.

نظرات
Captcha