چهل کشور جهان به رهبری اتحادیه اروپا و ژاپن خواهان آن شدند که در سال آینده میلادی خودروهای مسافری و تجاری سبک جدید به سیستم ترمز اضطراری خودکار مجهز شوند. سه کشور آمریکا، چین و هند که از بازارهای مهم خودرویی دنیا محسوب می شوند در این گفتگوها شرکت نکردند. این سه کشور دلیل عدم شرکت در این گفتگوها را اولویت داشتن قوانین ملی به قوانین دیگر اعلام کردند.
بر اساس نتایج بدست آمده از بررسیهای یوروانکاپ و انکاپ استرالیا، سیستم ترمز AEB باعث کاهش 38 درصدی تصادفات در سرعتهای پایین میشود. همچنین کمیسیون اروپا پیشبینی کرده با استفاده از این سیستم ترمز جان بیش از هزار نفر در سال حفظ خواهد شد. بر اساس قوانین یاد شده فقط خودروهایی که از این به بعد تولید شوند میتوانند از این سیستم ترمز استفاده کنند و خودروهای کنونی نیازی به نصب سیستم ترمز AEB ندارند. همچنین بر اساس این قوانین استانداردی هماهنگ برای استفاده از سیستم ترمز اضطراری خودکار در سرعتهای پایین بویژه 60 کیلومتر درساعت و پایینتر ایجاد خواهد شد. این قوانین در مرحله پیشنویس بوده و پس از تصویب نهایی ابتدا در ژاپن و از ابتدای سال 2020 در اتحادیه اروپا اجرایی میشود. همچنین از سال 2022 استفاده از سیستم ترمز AEB برای تمامی خودروهای سواری و تجاری سبک اجباری خواهد شد. دولت آمریکا نیز به منظور استفاده از این سیستم ترمز توافقنامهای با 20 خودروساز امضا کرده و قرار است که از سپتامبر 2022 تمامی خودروهای جدید با این سیستم ترمز به بازار عرضه شوند. تا کنون 4 برند خودروسازی مرسدس، تویوتا، ولوو و تسلا نیمی از خودروهای تولیدی خود را با این سیستم ترمز به بازار عرضه کردهاند. همچنین در سال 2019 میلادی 28 درصد از خودروهای بازار آمریکا از این سیستم ترمز استفاده کرده و 36 درصد نیز از این سیستم ترمز به عنوان آپشن سود میبرند.