هاچبک از جمله کلاسهای پرطرفدار در بازار خودرویی کشور است. در این نوشته کوتاه، قصد داریم دو هاچ بک پرطرفدار و تقریبا هم قیمت، یعنی رنو ساندرو و پژو 207i اتوماتیک را باهم بررسی کنیم. هر دو این هاچ بکها از فرانسه آمدهاند و در ایران توسط شرکتهای پارس خودرو و ایران خودرو مونتاژ میشوند.
مقایسه رنو ساندرو و پژو 207i اتوماتیک از نظر طراحی
رنو ساندرو ظاهری ساده و قدیمی دارد و از پلتفرم مشترک با رنو L90 بهره میبرد. ظاهر فضای داخلی و خارجی آن نیز بسیار شبیه L90 است؛ از همین رو طراحی ساندرو را نمیتوان یک طراحی جوان پسند و اسپرت دانست. برخلاف رنو ساندرو، پژو 207i ظاهر امروزیتر و جذابتری دارد. 207i که در واقع نسخه فیس لیفت خودروی محبوب پژو 206 است که با چراغهای کشیده و فرم بدنه خمیده، دل بسیاری از جوانهای امروزی را بدست آورده است. البته ناگفته نماند که از نظر متریال داخلی، ساندرو یک سر و گردن از 207i بالاتر است. متریال بکار رفته در ساختار قطعات کابین هر دو خودرو از پلاستیک سخت است، اما حتی با نگاه به داشبورد هر دو خودرو، به راحتی میتوانید متوجه شوید که ساندرو از نظر کیفیت ساخت بهتر از پژو 207 است. از آنجایی که 207i بر روی پلتفرم پژو 206 و ساندرو بر روی پلتفرم تندر 90 ساخته شده است، میتوان فضای داخلی ساندرو را بسیار بازتر و بزرگتر معرفی کرد. متاسفانه مشکل فضای کم صندلیهای عقب پژو 206 در 207i هم دیده میشود که این امر سبب گردیده، این خودرو به هیچ وجه یک اتومبیل خانوادگی به حساب نیاید. همچنین ورود صدا به کابین 207i یکی دیگر از معایب این خودروی خوش استایل است؛ اما ایران خودرو توانسته است با بکارگیری یک سیستم مولتی مدیا جذاب و البته بروز، برتری این خودرو را نسبت به رنو ساندرو، نشان دهد. در بخش صندلیها، هر دو این خودروها صندلیهای پارچهای دارند که زیاد خوش آیند به نظر نمیرسند و قطعا پس از خرید هر یک از این اتومبیلها، اقدام به تعویض روکش صندلیها خواهید کرد.
مقایسه رنو ساندرو و پژو 207i اتوماتیک از نظر فنی
رنو ساندرو با موتور ۴ سیلندر ۱۶۰۰ سی سی قادر است ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۰ نیوتن متری گشتاور تولید کند که بر اساس این آمار میتوان ساندرو را یک هاچ بک نسبتا تند و تیز دانست. پیشرانه بکار رفته در ساندرو با پیشرانه تندر 90 یکی است؛ کد فنی این موتور K4M-A6 است و جزء پیشرانههایی با استهلاک بسیار پایین بشمار میرود. مصرف سوخت ترکیبی ساندرو اتوماتیک معادل ۸.۳ لیتر است و به کمک گشتاوری که در دور های پایین تولید میکند به مصرف کمتر هم میتوان دست پیدا کرد؛ از همین رو ساندرو را میتوانیم یک هاچ بک کم مصرف نیز معرفی کنیم. زمانی که 207i را از نظر فنی مورد بررسی قرار میدهیم، متوجه میشویم که تقریبا تمام مشخصات فنی این خودرو با با پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مشترک است. موتور TU5 که 4 سیلندر است و ۱۵۸۷ سی سی حجم دارد به همراه گیربکس AL4 یک سواری نرم و البته تند و تیز برای شما به ارمغان میآورد؛ این موتور قادر است ۱۱۰ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند که این امر سبب میگردد 207i کمی سریعتر از ساندرو باشد. البته از نظر گیربکس و سیستم تعلیق، 207i در برابر رنو ساندرو حرفی برای گفتن ندارد. جعبه دنده پژو 207i اتوماتیک برخلاف جعبه دنده ساندرو، دارای تاخیر و ضربههای نسبتا شدید است و نمیتواند به موقع معکوس دهد. با اینکه مصرف سوخت ترکیبی پژو 207i اتوماتیک هم مانند ساندرو ۸.۳ لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است، اما به دلیل وزن بالاتر، احتمالا مصرف سوخت بیشتری هم دارد.