محمد زالی، مدیرعامل ایپکو (شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو) در آخرین نشست خبری خود از ساخت سورن دیزلی خبر داد. طبق صحبتهای آقای محمد زالی، هدف اصلی از ساخت خودروهای سواری دیزلی، کاهش گاز دی اکسید کربن در فضاهای شهری و افزایش راندمان قوای محرکه خودرو است. در فاز آزمایشگاهی شرکت ایپکو، 70 پیشرانه دیزلی ساخته شده است که 30 نسخه آن برای استفاده در خودرو سمند سورن انتخاب شده است. آقای زالی در ادامه بحثهای پیرامون فعالیتهای شرکت ایپکو گفتند: سورن دیزلی در مقایسه با سورن EF7 هم مصرف شهری کمتری دارد و هم استهلاکش پایینتر است.
آیا سورن دیزلی میتواند خودرو سال ایران خودرو باشد؟
بر اساس صحبتهای آقای زالی، به نظر میرسد پروژه سورن دیزلی به نتایج جالبی رسیده است. به عنوان مثال، میزان آلایندگی این اتومبیل به 145 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته که این به یعنی سورن دیزلی میتواند استاندارد یورو5 را بهراحتی پاس کند. نکته هیجانانگیزتر اینکه مصرف ترکیبی سورن دیزلی به عدد 4.5 لیتر در سیکل ترکیبی رسیده است؛ یعنی حدود 3 لیتر کمتر از سورن EF7. همچنین مصرف جادهای آن 5 لیتر اعلام شده که بازهم حدود 0.8 لیتر کمتر از سورن EF7 خواهد بود. با توجه به استهلاک کم، مصرف سوخت پایین و گشتاور بالا، پیشرانههای جدید دیزلی ایران خودرو میتواند گزینه خوبی برای ناوگان حمل و نقل عمومی باشد. البته هنوز زمان عرضه سورن دیزلی مشخص نشده است.