تجهیزات و امکانات استفاده شده در خودروهای مدرن امروزی، روز به روز در حال پیشرفتهتر شدن هستند. به طور کلی امکانات خودروهای امروزی را میتواند در دو بخش رفاهی و کمک راننده خلاصه کرد. این روزها اغلب خودروسازان بزرگ در رقابت توسعه امکانات بخش کمک راننده هستند و سعی میکنند به نحوی با گسترش این فناوریهای جدید، ایمنی خودروهای خود را بالا ببرند. سیستم تشخیص خطوط یا همان رادار بین خطوط یکی از تجهیزات کمک راننده خودروهای مدرن امروزی به حساب میآید که خیلی زود بین تمام خودروسازان بزرگ توسعه یافته است. سیستم تشخیص بین خطوط اولین بار در سال 2001 توسط کمپانی خودروسازی نیسان ژاپن استفاده شد و در خودروی سیما (Cima) بکار گرفته شد. البته ناگفته نماند که سیستم تشخیص خطوط جاده نیز مانند بسیاری از تجهیزات مدرن اتومبیلهای امروزی، اولین بار در صنعت هوا و فضا و در جتهای جنگی استفاده شدهاند.
در سال 2002 تویوتا نسل جدیدی از سیستمهای تشخیص بین خطوط را معرفی کرد که در آن این سیستم اجازه داشت مسیر بیشتری را برای ECU یا همان کامپیوتر خودرو اسکن کند. برخلاف نیسان که از سنسورهای مادون قرمز در سیستم تشخیص بین خطوط خودروهای خود استفاده میکرد، تویوتا از یک دوربین برای اسکن جاده بهره گرفت. اما در سال 2003 هوندا تغییر عظیمی در سیستم تشخیص بین خطوط ایجاد کرد. هوندا با معرفی سیستم LKAS که در واقع کوتاه شده عبارت Lane Keep Assist System است، برای اولین بار در جهان هوندا این امکان را فراهم ساخت تا کامپیوتر خودرو فرمان اتومبیل را به صورت نیمه خودکار در دست بگیرد و اتومبیل را از بین خطوط حرکت دهد. در واقع در سیستم LKAS هوندا، راننده میتوانست با لاک کردن سیستم کروز بر روی خطوط، این اجازه را به ECU بدهد که در مسیرهای صاف و ایمن را خودش و بدون دخالت راننده، حرکت کند.
خودروسازان بزرگ دیگری همچون سیتروئن، فورد، تسلا، مرسدس بنز و ولوو در ده سال اخیر سعی کردهاند که سیستم تشخیص خطوط را به نحوی توسعه دهند و آن را از هر نظر بهبود بخشند. به صورت کلی سیستمهای تشخیص خطوط یا همان رادار بین خطوط از نظر کارایی به سه دسته تقسیم میشوند:
1- LDW؛ در این نوع، سیستم تشخیص بین خطوط فقط وظیفه دارد که شما را از ناحیه خطوط جاده مطلع سازد. LDW که کوتاه شده عبارت lane departure warning است و در صورتی که از ناحیه خطوط در حال خارج شدن باشید، این سیستم با بهرهگیری از المانهای هشداری مثل ویبره فرمان یا صدای بوق به شما اعلام میکند که در حال خروج از خطوط جاده هستید.
2- LKS؛ سیستم تشخیص بین خطوط LKS ضمن اینکه قادر است خطوط بین جاده را تشخیص دهد، میتواند از خارج شدن خودرو از ناحیه بین خطوط جلوگیری کند. در این حالت ECU به صورت نیمه خودکار حرکت خودرو را به در بین خطوط به عهده میگیرد؛ البته در صورتی که راننده فرمان را به سمت خارج از خطوط نچرخاند.
3-سیستم تشخیص خطوط کاملا خودکار. این سیستم که فعلا در اتومبیلهای خودران استفاده میشود، به این ECU اختیار کامل میدهد تا بتواند اتومبیل را در بین خطوط نگه دارد و آن را در یک مسیر مشخص شده به حرکت در بیاورد.