هزینه سوخت با توجه به اهمیت خودرو در زندگی مدرن و پیشرفته بشر، جزو هزینه های جاری در یک خانواده محسوب میشود و باید یک بودجه مناسب برای آن در نظر گرفت. طبق استانداردهای جهانی میزان مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر است و خودروهایی که مصرف سوختشان کمتر از این رقم باشد کم مصرف و خودروهایی که مصرف سوختشان بیشتر از این رقم باشد خودروی پر مصرف به شمار میروند که البته در ایران این اعداد و ارقام کمی متفاوت است.
حال با توجه به قیمت بنزین در کشورمان، خودرویی که مصرف سوختی در حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد، و با نظر گرفتن اینکه سالانه ۲۵ هزار کیلومتر مسافت طی کند، حدودا ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان هزینه سوخت آن در سال میشود. اما اگر همین محاسبات را برای یک خودرو پر مصرف که حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر بنزین میسوزاند انجام دهیم، با رقمی در حدود ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان روبه رو میشویم. بنابراین باید متوجه شده باشید که میزان مصرف سوخت در انتخاب خودرو یکی از پارامترهای مهم است که میتواند سالانه برای شما چند میلیون تومان پول پسانداز کند.
همچنین میزان مصرف سوخت زمانی در کشور ما بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفت که در سال گذشته شاهد افزایش سه برابری قیمت بنزین بودیم و همین امر سبب شد تا اکثر افرادی که متقاضی خرید خودرو بودند، به سمت خودروهای کم مصرف و یا دوگانه سوز بروند. اما برخی افراد به دلیل صفهای طولانی و خسته کننده پمپهای گاز و همچنین تصور نا ایمن بودن خودروهای گازسوز به خصوص در خودروهایی که به صورت غیرکارخانه ای دوگانه سوز شده اند، به طرف خودروهای بنزینسوز کم مصرف سوق پیدا کردند. به همین دلیل ما در تیم الوچک برای شما مقالهای درباره خودروهای کم مصرف بازار آماده کردیم که در ادامه به معرفی این خودروها میپردازیم. شما با خرید این خودروها هم میزان کمتری آلودگی در محل زندگی خود تولید کرده، و هم سالانه چند میلیون تومان پول پس انداز کردهاید.
خودروهای سبز، گران اما بسیار کم مصرف
خودروهای هیبریدی به خودروهایی اطلاق میشود که برای حرکت از یک موتور درونسوز (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قدرت میگیرد. این خودروها برای بهرهوری بالاتر در مصرف سوخت، قدرت بیشتر، طی کردن مسافت طولانیتر با یک بار سوختگیری و کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شدهاند. در این خودروها که به خودروی سبز معروف هستند، این قابلیت وجود دارد که راننده فقط با موتور برقي كار كنند يا فقط با موتور بنزيني و يا از هر دو موتور در تولید قدرت استفاده کند. اگر از نظر مالی مشکل چندانی ندارید و به دنبال خرید خودروهای لوکس و کم مصرف هستید، خودروهای هیبریدی بهترین گزینه هستند. در ادامه برخی از کم مصرف ترین خودروهای هیبریدی که در بازار ایران وجود دارد را به شما معرفی میکنیم.
تویوتا پریوس
تویوتا پریوس یک سامورایی نهچندان جذاب است که با توجه به مصرف سوخت بسیار پایین و عملکرد فنی مناسب، توانسه عنوان پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان را کسب کند. همچنین تویوتا پریوس نشان پاکترین و کم مصرف ترین خودرو در کلاس خود را دارد ، زیرا در هر صد کیلومتر تنها ۷۶ گرم دی اکسید تولید میکند و با وزنی در حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم مصرف سوخت ترکیبی در حدود ۳.۶ لیتر در صد کیلومتر را دارد. این ژاپنی هیبریدی دارای استاندار آلایندگی یورو ۶ میباشد و بدون شک یک سدان سبز و دوست دار محیط زیست است. نکته جالب این است که گفته میشود این خودرو حتی از یک گوسفند کمتر به محیط زیست آسیب میزند!! این خودرو از نظر ایمنی هم نیز در سطح بالایی قرار دارد و توانسه ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کند.
هیوندای سوناتا هیبرید
هیوندا سوناتا هیبرید یک سدان نسبتا لوکس، بزرگ و جادار محسوب میشود. این خودرو علاوه بر یک موتور بنزین سوز دارای یک یک موتور برقی است که انرژی لازم را از باتریهایی که در قسمت زیرین صندوق عقب تعبیه شده میگیرد. مصرف سوخت این سدان کرهای با وزن ۱۵۸۶ کیلوگرمی در سیکل شهر ۵.۹ لیتر، در سیکل جاده ۵.۳ لیتر و در سیکل ترکیبی ۵.۶ لیتر میباشد. سوناتا هیبرید دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ میباشد. البته این سدان لوکس به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی مناسب و همچنین پیچیدگی فنی از قیمت بالایی برخوردار است.
تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری هیبرید یکی از رقبای مستقیم هیوندا سوناتا هیبرید است. این سامورایی جذاب کیفیت ساخت مثالزدنی دارد و همچنین شتاب بهتر و تعلیق نرمتری نسبت به رقیب کرهای خود ارائه میدهد. البته که از نظر امکانات رفاهی در این رقابت عقب میافتد، ولی هیچ چیزی از ارزشهای تویوتا کمری کم نمیکند.
این خودرو با وزن ۱۵۸۱ کیلوگرم، در شهر مصرفی در حدود ۵.۵ لیتر و در جاده حدود ۶ لیتر در صد کیلومتر را دارد که با این تفاسیر مصرف سوخت کمری هیبرید در سیکل ترکیبی به حدود ۵.۷ لیتر میرسد که به اندازه یک نوک سوزن از مصرف سوخت سوناتا هیبرید بیشتر است. این خودرو در هر صد کیلومتر فقط ۱۲۱ گرم مواد آلاینده و مضر تولید میکند.
خودروهای وارداتی و مونتاژی، با کیفیت، زیبا و پویا
کیا پیکانتو
کیا پیکانتو یک خودروی جمع و جور شهری است که توانسته با موتور کم حجم و وزن یک تنیاش یک خودروی کم مصرف باشد و در لیست ما قرار بگیرد.
این خودرو اشتراکات فنی فراوانی با هیوندا i10 مونتاژی دارد، بنابراین میشود از هیوندا i10 هم به عنوان یکی از کم مصرف ترین خودروها در کلاس خودش نام برد. مصرف سوخت این خودرو در شهرهای پر ترافیک به ۶.۷ لیتر و در جاده ۴.۵ لیتر در صد کیلومتر میرسد. طبق محاسبات و آزمایشهای انجام شده مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر است. همچنین این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد و در هر صد کیلومتر تقریبا ۱۲۵ گرم مواد آلاینده تولید میکند.
رنو تلیسمان
رنو تلیسمان یک خودروی لوکس و مجلل است که هم طراحی بروز و جذابی دارد و هم از نظر آپشن کاملا راضی کننده است. این خودروی خانوادگی بزرگ از کمپانی رنو، مانند اکثر خودروهای فرانسوی از کیفیت ساخت بالا و استهلاک کم بهره میبرد. این خودرو با وزن ۱۴۴۴ کیلوگرمی در شهرهای شلوغ و پرترافیک مصرف سوخت ۷.۵ لیتر و در جاده ۴.۶ لیتر دارد. البته به دلیل اینکه پیشرانه این خودرو مجهز به توربو شارژ است، در شهر مصرف بالاتری دارد و همچنین نسبت به بنزین کم کیفیت ایران حساستر است. این خودروی زیبای اروپایی در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۵.۶ لیتر را تجربه کرده است. همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۶ این خودرو، باعث شده تا در هر صدکیلومتر تنها ۱۲۷ گرم مواد آلاینده و مضر تولید کند.
سراتو ۱۶۰۰ مونتاژی
سراتو یک خودروی سایز متوسط است که با کابین و صندوق عقب جادار توانسته در بین خانوادهها محبوبیت پیدا کند. این خودرو یکی از پرفروش ترین محصولات کمپانی کیا در ده سال گذشته است. کیا سراتو سطح آپشنی راضی کنندهای داشته اما متاسفانه تعدادی از امکانات کارآمد در نسخه مونتاژی حدف شده است. این سدان سایز متوسط، ایمنی شاسی و بدنه مناسبی دارد و وزناش در حدود ۱۲۳۶ کیلوگرم است. این خودرو در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر دارد.
هیوندا اکسنت مونتاژی
هیوندا اکسنت یک سواری مناسب برای خانواده است که برای رانندگی درون شهری تجربه راحت و نرمی را فراهم میکند. امکانات این خودرو در حد لوکس نیست، ولی حداقل نیازهای یک خانواده را برآورده میکند. اما مهمترین ویژگی این خودرو مصرف سوخت بهینه آن است که در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین مصرف میکند. البته دلیل پایین بودن مصرف سوخت خودرو را میتوان استفاده از موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس دستی در مونتاژ داخلی و همچنین وزن بسیار کم این خودرو (۱۰۶۰ کیلوگرم) دانست. استاندار آلایندگی یورو ۴، از جمله ویژگیهای فنی بارز این خودرو محسوب میشود که به محیط زیست کمک زیادی میکند.
رنو مگان ۱۶۰۰ مونتاژی
رنو مگان فرانسوی یک سدان خانوادگی است که با توجه با اصالت اروپاییاش توانسه از نظر مصرف سوخت، اقتصادی در بازار ظاهر شود. این خودروی خوش هیکل با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی مصرف سوخت ۶.۷ لیتری را دارد که با توجه به وزن و حجم موتور این خودرو، میتوان گفت یکی از بهینهترین خودرو در لیست ما است. این خودرو محصول سال ۲۰۰۳ است و دارای استاندار آلایندگی یورو ۳ میباشد که در هر صد کیلومتر ۱۶۴ گرم مواد آلاینده تولید میکند. البته تولید این میزان مواد آلاینده با توجه به سختگیریهای کشورهای اروپایی در زمان خودش قابل قبول بوده است.
خودروهای چینی، بی کیفیت اما بهروز
ام وی ام ۱۱۰s
ام وی ام ۱۱۰s، نسل جدید خودروی ام وی ام ۱۱۰ است که علاوه بر تغییر کامل طراحی و داشتن زیبایی نسبی، به مشخصات فنی بهتری نیز دست یافته است و ویژگی اصلی این خودرو مصرف سوخت پایین آن است. البته منشا این مصرف سوخت پایین، حجم موتور کم و وزن سبک است. این خودرو با کمتر از یک تن وزن، مصرف سوخت ترکیبی ۴.۲ لیتر را دارد. همچنین این خانوم کوچولو چینی استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارا است.
ام وی ام ۳۱۵ نیو
ام وی ام ۳۱۵ نیو، یک چینی جوانپسند است که در بازار ایران توانسته یکی از رقبای سرسخت پژو ۲۰۶ باشد. محصولات امویام به عنوان کم مصرفترین خودروهای چینی بازار ایران شناخته میشوند و ۳۱۵ نیو هم از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو در سیکل ترکیبی مصرفی در حدود ۶.۵ لیتر دارد و با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ در هر صد کیلومتر ۱۶۵ گرم مواد آلاینده تولید میکند.
برلیانس H330 و نمونه هاچبک آن (H320)
برلیانس H330 نمونه صندوقدار برلیانس H320 است که هر دو از نظر مصرف سوخت بهینه هستند و تفاوتی چشمگیری ندارند. این خودرو در دو تیپ ۱.۵ لیتری و ۱.۶۵ لیتری عرضه شده و هر تیپ دارای دو نسخه اتومات و دندهای است. این خودرو چینی در تیپ ۱.۶۵ از لحاظ مصرف سوخت بهینهتر شده است و در نمونه دندهای با وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی، مصرف سوختی در حدود ۶.۲ لیتر دارد. البته مدل اتومات این خودرو از بازار دست دوم مناسب تری برخوردار است که مصرف سوختاش در حدود ۶.۵ لیتر است. لازم به ذکر است که در اکثر خودروها، نسخه اتومات مصرف سوخت بیشتری نسبت به نسخه دندهای دارند و H330 هم از این قانون پیروی میکند. همچنین با توجه به حجم موتور، وزن و ابعاد، H330 را میتوان یکی از کم مصرف ترین خودروها در رده خودش دانست.
خودروهای داخلی، تکنولوژی قدیمی اما بهینه شده
همانطور که قبلا گفتیم طبق استاندارهای جهانی، میزان مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر است و خودروهایی که مصرف سوختشان کمتر از این رقم باشد کم مصرف و خودروهایی که مصرف سوختشان بیشتر از این رقم باشد خودروی پر مصرف به شمار میروند، اما در خودروهای داخلی این اعداد و ارقام کمی متفاوت است و حتی خودروهایی که مصرف سوختشان به ۸ لیتر در صد کیلومتر میرسد، در دسته خودروهای کم مصرف قرار میگیرند.
سمند LX با قلب تپنده EF7
سمند LX یک خودروی نسبتا بزرگ و جادار است که به دلیل همین ویژگی و مصرف سوخت کم در نسخه EF7 توانسته هم برای خانوادههای پر جمعیت مناسب باشد و هم به ناوگان حمل و نقل شهری وارد شود. سمند LX با هدف ارتقاء طراحی ظاهری و مشخصات فنی سمند معمولی توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. این اسب ایرانی با وزن ۱۲۲۰ کیلوگرمی در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. این درحالی است که تقریبا می توان گفت که تجربه چنین رقمی با سمندهای معمولی، به خصوص سمند های مجهز به موتور XU7 نزدیک به محال است و با چنین پیشرانهای به راحتی مصرف سوخت دو رقمی را خواهید داشت.
پژو ۲۰۶ و برادرانش
پژو ۲۰۶ یکی از پر فروشترین خودروها در جهان و ایران محسوب میشود. این مسئله را آمار فروش ۲۰ میلیون دستگاه از این خودرو در سرار جهان ثابت میکند. هر چند تکنولوژی این هاچبک فرانسوی بهروز نیست و حدود بیست سال از تولید اولین ۲۰۶ میگذرد، اما همچنان یکی از بهینه ترین خودروهای بازار از لحاظ مصرف سوخت به شمار میرود.
پژو ۲۰۶ تیپ دو از پیشرانه TU3 بهره میبرد که با حجم موتور ۱۴۰۰ سی سی و وزن یک تن، در شهر مصرف سوخت ۸.۴ لیتر دارد و در جاده این رقم به ۵ لیتر در صد کیلومتر کاهش میابد. طبق محاسبات انجام شده مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. همچنین این خودرو با تولید ۱۴۹ گرم مواد آلاینده در صد کیلومتر، استاندار آلایندگی یورو ۴ دارد.
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم که محبوبترین پژو ۲۰۶ در بین تیپهای این خودرو به حساب میآید، با پیشرانه TU5 در دسته خودروهای کم مصرف بازار قرار میگیرد. تیپ ۵ با وجود اینکه ۲۰۰ سی سی با تیپ ۲ از لحاط حجم موتور اختلاف دارند، اما تفاوت قابل توجهی در مصرف سوخت ندارد و مصرف سوخت ترکیبی ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر را تجربه میکند. این تیپ هم مانند تیپ قبل استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد. البته نسبت به تیپ دو، با تولید ۱۵۳ گرم مواد آلاینده در صد کیلومتر مقدار بیشتری مواد آلاینده تولید میکند که زیاد چشمگیر نیست.
پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 هم که نسخه صندوقدار پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و فول آپشنترین ۲۰۶ صندوقدار است، با در نظر گرفتن افزایش ۸۶ کیلوگرم وزناش مصرف سوختی در حدود ۶.۶ لیتر در سیکل ترکیبی دارد که باز هم در دسته خودروهای کم مصرف قرار میگیرد.
ساندرو و نمونه صندوقدار آن (تندر ۹۰)
رنو ساندرو محصول خودروسازی داچیا-رنو میباشد که در دو مدل استپ وی و هاچ بک در بازار ایران عرضه میشود. این خودرو علاوه بر ارائه یک سواری نرم و آرام، دارای استهلاک و مصرف سوخت بهینه است. رنو ساندرو فرانسوی ۱۱۴۶ کیلوگرمی در نسخه دندهای هر صد کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی کمتر از ۷ لیتر دارد به نسبت سایر خودروهای داخلی کمتر است. استاندارد آلایندگی یورو ۴ این خودرو باعث شده تا در هر صد کیلومتر تنها ۱۵۸ گرم آلایندگی تولید کند که از این حیث نیز به عنوان یکی از پاکترین خودروهای بازار ایران محسوب میشود.
گفتنی است که نسخه اتوماتیک این خودرو چندان نیز کم مصرف نیست و به راحتی مصرف ترکیبی ۹ لیتر در صد کیلومتر را دارد که رقم بالایی برای یک هاچبک اقتصادی محسوب می شود.
تندر۹۰ هم با وجود اشتراکات پیشرانه و مشخصات فنی مشابه با رنو ساندرو و همچنین وزن و ابعاد تقریبا یکسانشان، مصرف سوخت تقریبا برابری دارند. البته نمونه اتوماتیک تندر ۹۰ با افزایش ۱.۵ لیتری مصرف سوخت، به ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر میرسد.
انواع مختلفی از خودروهای تندر ۹۰ در بازار موجود است که نمونه های اتوماتیک و پارس تندر از صرف سوخت بالاتری بهره می برند.
همچنین متاسفانه تندر ۹۰ استاندارد آلایندگی یورو ۲ دارد که اصلا مناسب نیست و میتوان از آن به عنوان یک خودروی مضر برای محیط زیست یاد کرد.
پراید و فرزندانش
پراید یک خودروی خانوادگی و شهری است که القاب ارزان، کم استهلاک و کم مصرف را با خود یدک میکشد. این ارابه مرگ در سال ۸۹ توسط شرکت سایپا با هدف ارتقاء سطح کیفی محصولاتش پلتفرم جدیدی تحت عنوان X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه خودرو می شد.
پرایدهای که در دهه ۸۰ تولید شدهاند از سیستمهای کره ای در انژکتور و سوخت رسانی بهره می بردند و با از مصرف بسیار پایین ۶.۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر برخوردار بودند. اما نمونه های جدید که در دهه ۹۰ تولید و عرضه شدند، با توجه به تغییرات ایجاد شده در انژکتور و سیستم سوخت رسانی ایرانی و کم کیفیت به دلیل تحریم ها دارای مصرف ۸ لیتری هستند که برای خودرویی با این حجم موتور و وزن سبک یک تنی، رقم بالایی به حساب می آید. همچنین فرزندان پراید یعنی تیبا یک و دو، ساینا و کوییک نیز با پیشرانه ارتقا یافته، هم از نظر قدرت و حجم موتور، و هم از نظر مصرف سوخت در هر صد کیلومتر ۷ لیتر مصرف بنزین دارند. پراید هم مانند تندر ۹۰ از استاندارد آلایندگی یورو ۲ بهره میبرد که یکی از دلایل توقف تولید این خودروی نهچندان با کیفیت همین موضوع است.
تمام اعداد و ارقام ذکر شده درباره مصرف سوخت، بر اساس تجربه و آزمایشهای صورت گرفته تعیین شده اند که شاید تا حدودی با اعداد اعلامی کارخانه سازنده تفاوت کند. البته مصرف سوخت ممکن است از خودرویی به خودروی دیگر تفاوت داشته باشد که این به زمان انجام سرویس دورهای، نحوه رانندگی، وزن اضافی وارد بر خودرو، باد لاستیک و چندین عوامل مختلف دیگر بستگی دارد.
اگر خودروی مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کردید، میتوانید با درخواست کارشناس از تیم مجرب الوچک، از صحت سلامت بخش موتوری و فنی، رنگ و بدنه و آپشن خودرو مطلع شوید.