بعد از توقف تولید کیا سراتو، چانگان CS35 و همچنین قطعی شدن خبر توقف تولید پراید، شرکت سایپا حالا به دنبال عرضه محصولاتی دیگر بود که سبد محصولاتش را گسترش بیشتری دهد. کوییک R، کوییک سال، تیبا دو پلاس و ساینا S از جمله محصولات این شرکت بودند، اما گل سر سبد آنها سایپا شاهین است. خودرویی که پیش فروش یکساله آن دو هفته پیش انجام شد و قرار است تا زمستان سال جاری به بازار عرضه شود.
رونمایی رهام (شاهین)
این خودرو در نمایشگاه های خودرویی مختلفی توسط گروه سایپا عرض اندام کرد. اما ابتدا در هفدهمین نمایشگاه خودرویی شیراز در تیر ماه ۹۷ در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین بعد از آن در دیماه همان سال، در سومین نمایشگاه خودرویی تهران حضور یافت.
در حاشیه این نمایشگاه ها مدیرعامل وقت سایپا، محمدرضا سروش به رسانهها گفته بود که با توجه محدودیتهای جدید پیش آمده برای مجموعه سایپا، این شرکت تمرکز خود را برای تولید محصولاتی با درصد داخلی سازی بالا قرار داده که یکی از این محصولات، پروژه SP100 است؛ همان پروژهای که تامدتی متوقف شده بود ولی مجددا به روی میز مدیران سایپا برگشت.
این سدان خانوادگی تازه وارد، قرار بود در اواخر سال ۹۸ به بازار کشورمان قدم بزارد، اما حضورش در خیابانهای کشور به انتهای سال ۹۹ افتاد. ولی در عوض کوییک دو رنگ پارس خودرو و تیبا دو پلاس، به عنوان دو محصول جدید سایپا در اواخر سال ۹۸ به بازار کشورمان معرفی شدند.
دلیل تغییر نام رهام به شاهین
بعد از اعلام نام خودروی جدید سایپا یعنی رهام، برخی از پژوهشگران ایرانی ازجمله دکتر غلامرضا کیامرزی (پژوهشگر پرندگان شکاری) و همچنین برخی از انجمن های حامی محیط زیست، برای حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا را دادند. سرانجام نیز مدیرعامل سایپا در اسفندماه ۹۸ با این پیشنهاد دوستداران محیط زیست موافقت کرد و رهام به شاهین تغییر نام یافت.
پلتفرم SP، پلتفرم مشترک شاهین، یاریس و ولکس سی ۳۰ !!!
شاهین، نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید این شرکت است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوهبر نسخه سدان که همین خودروی شاهین است، باید منتظر محصولات دیگر در سگمنت کراس اوور و حتی هاچ بک با این پلتفرم باشیم.
البته پلتفرم شاهین بنابر ادعای سازنده داخلیسازی شده است ولی اساس اولیه آن مشابه با پلتفرم تویوتا یاریس است. همچنین اشتراکات زیادی بین طراحی، مشخصات فنی و پلتفرم این خودرو با ولکس سی۳۰ وجود دارد. البته این موضوع توسط سعید ویسه، مسئول پروژه SP100 سایپا ثابت شد. سعید ویسه ادعا کرد پلتفرم این خودرو متعلق به تویوتا یاریس دهه ۲۰۰۰ میلادی است که شرکت سایپا در آن تغییراتی انجام داده است.
مشخصات فنی شاهین، استفاده از پیشرانه برلیانس یا پیشرانه تیبا مجهز به توربو؟؟
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است. ولی پس از آن این خودرو قرار بود با پیشرانه برلیانس وارد بازار شود، اما در پی تحریمهای اخیر صنعت خودروسازی کشور، احتمال استفاده از موتور تیبا برای این خودرو وجود داشت.
اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر M15T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر تولید میکند.
البته سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ، به غیر از پیشرانه ذکر شده نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد. همچنین شاهین هایی که در انتهای سال جاری عرضه میشوند. مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود.
همچنین سایپا برای نسخه دنده ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپهای پایهای محصولاتش را متوقف میکند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.
گیربکس کرهای، جایگزین گیربکس بلژیکی
سایپا در پلتفرم SP از جعبهدنده اتومات هم استفاده میکند، اما این جعبهدنده از مدل CVT نیست که با همکاری شرکت پانچ بلژیک برای ساینا اتومات و کوییک اتومات استفاده شده است، بلکه این جعبهدنده اتومات جدید را شرکت هیوندای پاور تک، یا به اختصار HPT، به سفارش مگاموتور ساخته است. طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
صندلی های کره ای شاهین، فراتر از زمان
علاوهبر جعبهدنده، صندلیهای پلتفرم SP نیز با همکاری کرهایها ساخته شده. مدیرعامل سایپا آذین خودرو هرچند اشارهای به نام این شرکت کرهای نکرده است، اما میگوید که این شرکت، تامینکننده اصلی صندلیهای گروه جنرال موتورز در کره جنوبی است. بنابه گفتههای آقای نخعی، این صندلیها تا ۱۰ الی ۱۲ سال آینده با استانداردهای روز دنیا همخوانی دارند.
قیمت سایپا شاهین، رقیب تازه وارد برای دنا پلاس ایران خودرو
به نظر می رسد که اصلی ترین رقیب سایپا شاهین در بازار، دنا پلاس ایران خودرو باشد. این دو خودرو از نظر مشخصات و تیراژ می توانند پا به پای هم جلو رفته و رقیب هم باشند.
قیمت کارخانه دنا پلاس در حال حاضر نزدیک به ۱۱۱ میلیون تومان است. شنیده ها در خصوص افزایش قیمت خودرو کارخانه در سال جاری حکایت از آن دارد که دست کم افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه برای پوشش هزینه های تولید خودروسازان و زنجیره تامین قطعه نیاز است. هر چند رسانه های معتبری از افزایش بیشتر مورد نظر خودروسازان نیز سخن به میان آورده اند. بر همین اساس افزایش ۳۰ درصدی قیمت کارخانه خودرو، قیمت کارخانه دنا پلاس در حدود ۱۴۵ میلیون تومان می شود. به این ترتیب می توان انتظار داشت که در فروش کارخانه ، قیمت سایپا شاهین در همین محدوده، یعنی ۱۴۵ تا ۱۵۵ میلیون تومان در تیپ استاندارد تعیین شود. البته این اعداد و ارقام زمانی اثبات شد که دو هفته پیش در طرح پیش فروش یکساله این خودرو، نصف مبلغ خودرو یعنی ۸۰ میلیون تومان از متقاضیان دریافت شد. همچنین به گفته شرکت سایپا قرار است تیراژ تولید شاهین در سال جاری دوازده هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۰ در حدود هفتاد هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برسد، اما در تولید این خودرو مشکلاتی هم وجود دارد که نیازمند سرمایه گذاری سنگینی است که باید دولت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول را در نظر بگیرد.