به گزارش تجارت نیوز، خبرها حاکی از آن است که فیات به ایران میآید. این خبر عجیب در شرایطی منتشر شده و برخی رسانههای ایران از آن صحبت میکنند که تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران شدت گرفته و حتی دو خودروساز بزرگ ایران میگویند نه تنها برای تامین قطعات مورد نیازشان دچار دردسر شدهاند، بلکه حتی برای نقل و انتقال پول به قدیمیترین شریک ایران یعنی چینیها هم مشکلاتی به وجود آمده است. حالا برخی رسانهها و مدیران ادعا میکنند که فیات به ایران میآید و قرار است در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان خط تولید خود را راهاندازی کند. این گمانهزنی از زمانی شروع شد که شرکت «صنایع خودروسازی پارسیان موتور مانلی» که خود را نماینده رسمی فیات در ایران اعلام می کند، سوله ای را برای تولید محصولات این نشان ایتالیایی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تدارک دید. این درحالی است که هیچ قرارداد رسمی با گروه FCA و کمپانی مادر ندارد و تنها به واسطه یک نمایندگی منطقه ای بحث تولید فیات را پیش کشیده است.
وزارتخانه صمت هم نسبت به درستی ورود فیات ابراز تردید میکند و میگوید که در جریان این خبر و جزییاتش نیست. همچنین روابط عمومی منطقه آزاد سلفچگان اعلام کرده است که جزییات بیشتری از تولید خودروی فیات در ایران در دست نیست و تصور میکند که مدیرعامل شرکت مدعی نمایندگی فیات در ایران ( پارسیان موتور مانلی) تمام نکات لازم را درباره این خبر در اختیار رسانهها گذاشته است. اما پس از بررسی و جستجو در وبسایت رسمی پارسیان موتور مانلی، این شرکت در سایت خود اعلام کرده است که برنامه تولید محصولاتی چون فیات دوکاتو، ۵۰۰، تیپو سدان و هاچ بک را دارد و در حال حاضر فرایند مونتاژ چند دستگاه دوکاتو را در سلفچگان به پایان رسانده است. البته این مجموعه اولین شرکتی نیست که ادعا دارد که نمایندگی رسمی کمپانی فیات در ایران است، بلکه حدودا از سال ۸۹ شرکت هایی خود را تحت عنوان نمایندگی فیات در ایران معرفی کرده اند. برای مثال شرکتی به نام «آرتمن موتور کیش» نمایندگی رسمی واردات محصولات فیات را در ایران در سال ٩۶ ثبت کرده است. طبق اعلام دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور، نمایندگی شرکت آرتمن موتور کیش از شرکت فیات ایتالیا یازدهم بهمن ماه ٩۵ به مدت پنجسال در ایران معتبر بوده و اجازه واردات محصولات سواری فیات به ایران را دارد. اما با وجود اینکه بیش از ٢سال از ثبت این نمایندگی سپری میشود، خبری از واردات خودروهای فیات به ایران نیست.
در روزهای پسابرجام هم برخی از شرکتها برای گرفتن نمایندگی دست به دامن شرکتهای واسطهای شده بودند. نمایندگیهایی که مجوزی از طرف شرکت مادر برای آنها صادر نشده بود، مشکلات متعددی را هم به همراه داشتند. درحال حاضر شرکت فیات هیچ خبر رسمی را در رابطه با صدور مجوز نمایندگی به یک شرکت ایرانی منتشر نکرده است.
ابهامات برای حضور غول فیات در ایران ادعاها را زیر سوال برد
شاید مهمترین ابهام این اخبار آن باشد که فیات یک شرکت خودروسازی مشترک بین آمریکا و ایتالیا است و با توجه به سختگیری آمریکاییها درباره اعمال تحریمها علیه ایران این پرسش به وجود میآید که آمریکا که در زمان برجام مجوز حضور شرکتهای خود را در ایران به راحتی صادر نمیکرد، حالا چگونه با شدت گرفتن تحریمها و سختگیریهایش به غول خودروسازی خود یعنی فیات اجازه دهد که نه تنها در بازار ایران حاضر شود، بلکه حتی خط تولید خودرو در ایران راه اندازی کند؟
همچنین باید به این نکته توجه کرد که بعد از برجام که شرایط سرمایهگذاری در ایران مساعد و مناسب به نظر میرسید و دو خودروساز فرانسوی یعنی پژو و رنو برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده بودند، فیات حاضر به امضای قرارداد با ایران خودرو برای تولید ٢۵٠ هزار دستگاه خودرو نشد.
در جریان اجرای برجام از سوی شرکتهای ایرانی مذاکرات متعددی برای حضور خودروسازان اروپایی در ایران انجام شد اما با وجود مذاکرات گسترده تنها خودروسازان فرانسوی تا پای کار آمدند و دفاتری در ایران ایجاد کردند. این موضوع در حالی رخ داد که گفته میشد فرانسویها هم با حداقل سرمایه به ایران آمدند و برای حضور در بازار ایران نهایت احتیاط را به خرج میدادند. سایر خودروسازان اروپایی که برای حضور در ایران وعدههایی داده بودند، حتی تا پای قرارداد نیامدند و مذاکرات انجام شده در حد تفاهمنامه ماند. حالا ادعای حضور فیات در ایران آن هم در اوج تحریمها از آن دسته ادعاهای عجیبی است که معلوم نیست با چه هدفی مطرح شده است.
شرکت فیات درباره حضورش در ایران چه میگوید؟؟
به گفته یکی از مشاوران رسمی کمپانی فیات، شرکت صنایع خودروسازی پارسیان موتور مانلی هیچ قرارداد مشخصی برای همکاری رسمی با این نشان ایتالیایی ندارد و بدیهی است که تعهد واضحی برای فیات ایجاد نشده است. از سویی دیگر شرکت پارسیان موتور مانلی آنچنان خوش سابقه نیست و در گذشته پروژه های ناتمام و شکست خورده ای را در صنعت خودروی ایران ثبت کرده است.
تمایل شرکتهای خودروسازی مشهور مانند فیات به سرمایهگذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان!!
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با اشاره به تمایل شرکتهای مشهور خودروسازی از جمله فیات برای سرمایه گذاری در این منطقه، تاکید کرد:
فیات سوله ای برای استقرار واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اجاره کرده است. این شرکت در حال وارد کردن تجهیزات خودروسازی بوده و به زودی سواری فیات در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تولید خواهد شد.
اما این ادعا چقدر درست است؟؟
همانطور که قبل تر گفتیم شرکت فیات هیچ اقدام و قراردادی برای تولید محصولاتش در ایران منعقد نکرده است، و همچنین سوله توسط شرکت پارسیان موتور مانلی که خود را نماینده رسمی فیات در ایران میداند اجاره شده است. علاوه بر آن طی پیگیری های میدانی که انجام شده است، محوطه کارگاهی مورد نظر پارسیان موتور مانلی بیشتر شبیه به یک سوله تعمیرگاهی است و شرایط تولید انبوه محصولات CKD و SKD در این کارخانه وجود ندارد.
با تمام این تفاسیر، انتشار خبر فعالیت فیات در ایران نه تنها با شرایط تحریم های یکجانبه آمریکا عجیب به نظر می رسد، بلکه مشکل دیگر این است که فیات هم اکنون بخشی از گروه بزرگ FCA (فیات کرایسلر) محسوب می شود و در واقع دارای سهامی آمریکایی است. این مسئله باعث شده بود که حتی در دوران برجام نیز کمپانی های آمریکایی شانسی برای حضور در بازار ایران نداشته باشند، حال چطور ممکن است که در شرایط تحریم های سنگین و تروریسم اقتصادی، امکان فعالیت شرکتی ایتالیایی آمریکایی در ایران ممکن شود؟