در ابتدای تولید خودروها و وسایل نقلیه چهار چرخی که مبتنی بر نیروی موتورهای احتراقی طراحی شده بودند، تیونینگ این وسایل نقلیه توسط مهندسان مکانیک انجام میشد و تیونینگ به معنای تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود؛ در واقع بیشتر از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنهٔ آنها باب شود، تغییر مشخصات فنی رواج داشت و مهندسان کاربلد یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها میپرداختند؛ عملی که تحت عنوان تیون آپ نیز شناخته میشود. در آن دوران تلاش بر این بود که خودروها بتوانند سریعتر، ایمنتر و راحتتر باشند، و هنگامی که بشر به این دست آوردها در صنعت خودروسازی رسید به فکر تنوع افتاد و این دقیقا زمانی بود که تیونینگ به عنوان یک واژه مستقل و کار حرفهای رواج یافت.
در دهه ۶۰ میلادی، یعنی حدود نیم قرن پیش بود که تیونینگ به عنوان یک صنعت، برای ارتقا بخشهای مختلف خودرو از جمله بخشهای فنی و ظاهری پایهگذاری شد. تا پیش تولد صنعت تیونینگ معمولاً صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودروها یا ارتقا توان فنی قطعات آنها میکردند. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد میکرد. اما تیونینگ خودرو به تدریج از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامهریزی شده تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین ماشین بازان، بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تأسیس شرکتهای جانبی و زیر مجموعه متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدیتری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد.
در حال حاضر نیز عملیات تیونینگ خودروها توسط مراکز معتبر انجام این کار صورت میگیرد. در واقع هماکنون شرکتهای مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته است. همچنین نمایشگاه و بازار قطعات یدکی، لوازم جانبی و قطعات بخصوص وسایل نقلیه موتوری تحت عنوان SEMA که همه ساله در هفته اول ماه نوامبر در شهر لاس وگاس برگزار میشود بزرگترین رویداد برای وسایل نقلیه تیونینگ شده و شرکتهای تیونر است. در ادامه با بزرگترین مجموعه های تیونینگ جهان آشنا میشوید؛ از تیونینگ کوروش منصوری، تا... .
هامان موتور اسپرت، غول تیونینگ ژرمن
هامان موتور اسپرت یک شرکت تیونر آلمانی است که در شهر لوفهایم واقع است. این مجموعه در سال 1986 توسط ریچارد هامان تاسیس شد. تخصص این شرکت عمدتاً در خودروهای آئودی، بی ام و، مازراتی و خودروهای بریتانیایی مانند استون مارتین، بنتلی، لندروور میباشد.
در ابتدا هدف این شرکت تنها کار بر روی خودروهای تولید شده در کشور آلمان و تمرکز بر روی محصولات خودروسازی بیامو بود. اما پس از مدتی مسئولان عالی رتبه شرکت تصمیم به گسترش و حرفه ایتر کردن مجموعه هامان گرفتند و به تدریج با شرکت های دیگر دنیا نیز شروع به کار کردند.
تغییراتی که هامان موتور اسپرت روی خودروها انجام می دهد شامل تیون کردن موتور، کاهش ارتفاع، ساخت کیت های بدنه عضلانی و نصب رینگ و لاستیک مسابقه ای می شود.
برابوس، دوست صمیمی کمپانی بنز
برابوس در سال 1977 و در شهر بوت هاب آلمان تاسیس شد. این شرکت، متخصص تیونینگ کردن خودروهای اسپرت و دوست وفادار تولیدات مرسدس بنز، اسمارت و میباخ است. شرکت برابوس به دست کلاوس براکمان و بودو بوشمان راهاندازی و تاسیس شد. نام این شرکت از تفکیک سه حرف نخست نامخانوادگی بنیانگذاران آن یعنی براکمان (Brackman) و پروفسور بوشمان (Buschmann) گرفته شده است.
این شرکت از همان ابتدا به تیونر اصلی مرسدس بنز تبدیل شد و هم اکنون نیز بزرگترین تیونر اتومبیلهای مرسدس بنز میباشد. اولین هدف این تیونر معتبر، تمرکز بر روی بالابردن عملکرد موتور خودروها و افزایش اسب بخار و گشتاور آن ها است. اگر خریداری یکی از خودروهای تیون شده برابوس را بپسندد و سفارش دهد، برابوس ابتدا مدل اصلی را از کارخانه بنز خریداری می کند و سپس به تیون آن مشغول می شود و در یک تاریخ معین، محصول شرکت برابوس را به خریدار ارائه می کند.
این تیونر آلمانی در ارائه محصولات گران قیمت شهرت دارد و این پیام را القا می کند که اگر قیمت یک خودروی تیون شده توسط برابوس را بپرسید، متوجه می شوید که توانایی خرید آن را ندارید.
منصوری، سلطان تیونینگ جهان
منصوری شرکت خودروسازی لوکس بریتانیایی مستقر در آلمان است، که در زمینه تیونینگ و سفارشی سازی خودرو فعالیت می نماید. خودروهای لوکس انگلیسی و استایل خاص آن ها همیشه یکی از علایق کوروش منصوری مالک شرکت تیونینگ منصوری بوده است. این علاقه شدید، او را به انگلستان کشاند و در آن جا بود که او به مطالعه سنت، کیفیت و مهندسی ساخت خودروها به ویژه خودروهای بریتانیایی پرداخت. از این رو، زمانی که کمپانی منصوری در سال 1989 تاسیس شد، تمرکز اصلی شرکت بر روی محصولات رولزرویس، بنتلی، استون مارتین و فراری بود.
شرکت منصوری در سال ۲۰۰۱، نخستین کارخانه تولیدی خود را، راهاندازی کرد، که در پی آن بهطور مستقل، اقدام به تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز تیونینگ خودروهای سفارشی خود نمود. این شرکت هماکنون دارای ۲ کارخانه تولیدی در کشورهای آلمان و سوئیس میباشد و دفاتر بینالمللی آن، در شهرهای اوساکا، سئول، لس آنجلس، ابوظبی و سنگاپور مستقر میباشند. در حال حاضر این شرکت معتبر، بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و در این سال ها به خوبی توانسته تمام آرزوهای مشتریان خود را برآورده کند و در کنار تیون کردن خودروهای لوکس، مشغول تیونینگ سوپر ماشین های اسپرت، شاسی بلندهای لوکس و ساخت موتورسیکلت بوده است. لازم به ذکر است که تمرکز شرکت منصوری اخیراً روی خودروهای اروپایی نظیر بوگاتی، فراری، مرسدس بنز، لامبورگینی، استون مارتین، بنتلی، رولزرویس، مازراتی، پورشه، لوتوس، رنجروور و آئودی بوده است.
در سال 2012 وب سایت برنامه تلویزیونی Top Gear، یک فراری 458 ایتالیا که توسط منصوری تیون شده بود را معرفی کرد و آن را یکی از زیباترین خودروهای موجود در بازار نامید. تیم طراح و مغز متفکر کمپانی، یعنی "کورش منصوری" علاقه زیادی به جراحی ظاهر خودروها و هرچه زیباتر کردن آن ها دارد. این کمپانی معتبر آلمانی از سراسر جهان و کشورهایی چون آلمان، هند، چین، کانادا، روسیه، آمریکا، ژاپن، یونان، سوئیس، امارات و چند کشور دیگر مشتری های بسیاری دارد. شرکت منصوری هماکنون در حوزههایی چون طراحی داخلی هواپیماهای تجاری و کشتیهای تفریحی، طراحی و تولید لوازم خانگی، تجهیزات اداری و کالاهای لوکس فعالیت میکند.
این شرکت ها نیز از معتبر ترین شرکتهای تیونینگ هستند و از درآمد قابل توجهی نیز بهره مند میشوند. درآمدی که حاصل تفکر و خلاقیت متخصصان و مالکان این کمپانیها است. شاید جالب باشد که بدانید خیلی از تیونینگهای حرفه ای هزینههای بالایی در بر دارد به صورتی که مالک خودرو، باید برابر یا حتی دو برابر قیمت استاندارد خودرو برای قطعات و نصب، هزینه پرداخت کند.
اما با توجه به اینکه شکل و شمایل خودرو یک چیز سلیقه ای است، اما افزایش قدرت و توان فنی خودروها موضوعی است که به نحوه تولید و طراحی خودرو بستگی دارد. بنابراین سوالی که شاید ذهن بسیاری از شما را مشغول کند این است که چرا شرکتهای خودروسازی خود اقدام به افزایش توان قوای محرکه و ارتقا مشخصات فنی نمیکنند تا فقط بحث تغییرات ظاهری که امری سلیقه ای است را به شرکتهای تیونینگ زیرمجموعه خود بسپارند و همچنین باعث کاهش هزینههای جانبی شوند؟؟
همانطور که قبلتر گفتیم هدف از تیونینگ خودرو در بخشهای فنی آن، انجام تغییراتی برای گرفتن راندمان بهتر از موتور خودرو است، اما شرکتهای خودروسازی از بیم و هراس کاهش عمر مفید موتور خودرو تمایلی به انجام آن ندارند. در واقع خودروسازان با داشتن دانش بیشتر در زمینه خودرو و بهویژه موتورهای تولید خودشان، بسیار کاملتر از تیونر ها میتوانند عمل کنند و با انجام تیون آپ به قدرتهای بالاتری برسند. اما در این میان بحث دوام موتور و مسائل مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت است که دست و پای خودروسازان را برای انجام این تغییرات میبندد. البته گاهی اوقات میتواند این موضوع دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ برای مثال این برخی خودروها تیراژ تولید پایینی دارند و گاهی اقدام برای تولید آنها برای شرکتهای خودروساز با توجه به جایگاه برند ارزش سرمایهگذاری نداشته باشد.
در هر حال دنیای تیونینگ و تقویت، دنیای جذاب ماشین بازان است و امروزه جوانان عشق ماشین پس از معرفی خودروی جدید تیونینگ شده توسط شرکتهای بزرگ و معتبر، از شوق و ذوق ضربان قلبشان تا مرز مرگ بالا میرود!!