سال ۱۹۹۷ بود که شرکت پژو فرانسه به رونمایی خودروی جدید خود یعنی پژو 206 پرداخت و یک سال بعد آن را به تولید انبوه رساند. این خودرو جایگزینی بزرگتر و جوان پسندتر برای پژو 205 بود.
دو سال پس از رونمایی رسمی پژو 206، شاخه اسپرت شرکت پژو به نام 《پژو اسپرت》که وظیفه تولید خودروهای مسابقه ای این شرکت را دارد، نسخه ای از 206 را با نام WRC 206 برای مسابقات رالی رونمایی کرد. خودرویی که توانست موفقیت های متعددی برای این کمپانی فرانسوی به ارمغان بیاورد.
این خودرو در طول سه سال حضور در تیم پژو اسپرت، به مجموع ۲۵ قهرمانی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ دست یافت. همچنین در سال ۲۰۰۲ توانست عنوان 《خودروی رالی برتر سال》را تساحب کند. در نهایت، سال ۲۰۰۳ زمان بازنشستگی این شیر جنگجو رسیده بود؛ اما نکته جالب این بود که شرکت پژو هدیه ای برای پژو 206 WRC داشت. شرکت پژو در سال ۲۰۰۳ از مدل 206 RC به پاس پیروزیهای چشم گیر WRC در مسابقات رالی رونمایی کرد. و این یعنی ادامه حیات تیپ RC به شکلی متفاوت. البته طول عمر این بچه شیر اروپایی زیاد نبود و در سن سه سالگی، یعنی سال ۲۰۰۶ برای همیشه از خط تولید خداحافظی کرد.
پژو 206 RC، ماسال کار فرانسوی
طراحی پژو 206 RC دستخوش تغییراتی نسبت به 206 های معمولی شده است. تغییراتی اندک و زیرکانه که اگر متوجه زیبایی آن شوید، دلباخته اش میشوید. اگر به طور اجمالی و کوتاه نگاهی به نمای جلویی و پشتی این خودرو بیندازید، شاید متوجه تفاوت های آن با 206 های معمولی نشوید. اما هنگامی که کمی دقتتان را بالا ببرید متوجه نکاتی میشوید که این تیپ را با سایر تیپها متمایز میکند. سپر جلو حجیم تر، ورودی هوای بزرگ تر و گلگیرها با قوس بیشتر که به چهره تهاجمی این خودرو کمک زیادی کرده اند. البته اغلب افراد مبتدی قادر به تشخیص تفاوت گلگیر RC با گلگیر 206های معمولی نیستند، چون بسیار زیرکانه طراحی شده است. سپر جلو و گلگیرهای این خودرو، به RC معروف هستند؛ البته به سپر جلوی این خودرو سپر GTI نیز گفته میشود، چون این خودرو در انگلستان با نام GTI 180 عرضه شده است. در کاپوت، جلو پنجره و چراغها تغییری دیده نمیشود. اما نکته جذاب RC در نمای جلو، چراغ شورهایی است که هنگام فشردن اهرم برف پاکن، آب را با فشار روی چراغها اسپری میکنند. اغلب افرادی که 206های معمولی خود را به 206 RC تبدیل میکنند به دلیل نایاب بودن و همچنین گران بودن و دشوار بودن نصب این قطعه، به جای چراغ شور از ماکت چراغ شور استفاده میکنند که فقط جنبه نمادین دارد.
این خودرو در نمای پشتی کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده است. ولی افزوده شدن چند قطعه به زیبایی و جوان پسندی این خودرو کمک شایانی کرده است. در نمای پشتی سپر و فرم درب صندوق عقب مانند 206 های معمولی است. ولی این اگزوز دولول استیل به همراه بالچه کوچک و آنتن کوتاه انتهای سقف است که RC را به یک خودروی خاص تبدیل میکند. همچنین چراغ های این خودرو نیز متفاوت است که در برهه ای شرکت ایران خودرو از این چراغها بروی 206 تیپ 5 استفاده میکرد و به 《چراغ صادراتی》 معروف است.
اما نمای جانبی، همان تیر خلاص شرکت پژو به دل جوانان ماشین باز است. در نمای جانبی اولین چیزی که به چشمان ما تلنگر میزند، رینگهای چلنجر ۱۷ اینچی است که به آتلانتیس معروف است و پهنای ۲۰۵ میلی متری این رینگها نیز، چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. دومین چیزی که در نمای جانبی ما را شگفت زده میکند، درهای جلو که به سبک کوپه های اسپرت، طول زیادی دارند و خبری از درهای عقب نیست. همچنین قطعات فایبرگلاس این خودرو مثل زه درها، دستگیره درها و زه سپر جلو همرنگ با بدنه است که اصطلاحا به آن پک لوک گفته میشود و جذابیت این خودرو را دو چندان کرده است. آیینه های جانبی این خودرو شکلی و شمایلی شبیه به همان آینه های 206 معمولی دارند، اما مجهز به موتور تاشوندگی برقی هستند و در فرهنگ اصطلاحات 206بازها آن ها را به نام برند سازنده این آیینه، یعنی 《مگنت مارلی》 می نامند. اگر با دقت بیشتری به نمای جانبی این خودرو نگاه کنیم، راهنماهای نارنجی رنگ زیبای روی گلگیر و درب باک فلزی و نقره ای رنگ (کروم) که به درب باک RC معروف است را مشاهده میکنیم که در عین زیبایی از ظرافت طراحی این بچه شیر فرانسوی خبر میدهد.
حال چشمانمان که غرق در ابهت این خودرو شده است را به سمت نمای داخلی میبریم. پژو 206 به تنگ بودن فضای عقب کابین شهرت دارد، اما 206 RC کوپه قطعاً تنگ ترین 206 دنیاست! پژو 206 RC یک خودروی اسپرت است و همین امر باعث شده تا برخی قطعات داخل کابین به حالت اسپرت طراحی شوند. تغییر بزرگی که در نمای داخلی اتفاق افتاده است و باعث منحصر به فرد شدن کابین این خودرو میشود، صندلیهای اسپرت است که نام RC روی آنها دوخته شده است و مخصوص ریس است. هنگامی که پدال گاز را فشار میدهید، این صندلیها با مهربانی هر چه تمامتر، شما را در آغوش میگیرند و در پیچ ها کمترین فشار و جابهجایی را به شما منتقل میکنند. سردنده گرد و دایرهای به رنگ کرومی و پدالها اسپرت به رنگ نقره ای از قطعات داخلی اسپرت این خودرو هستند. همچنین صحفه کیلومتری که تا عدد ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را نشان میدهد و در یک قاب چرمی زیبا قرار دارد که اهل فن اصطلاحا به آن قاب خلبانی میگویند و جزئی از تزیینات چشمگیر این کابین است.
پژو 206، قدرتمند تر از همیشه
شرکت پژو جزو شرکت های خودروسازی مطرح جهان است و مانند خودروسازان داخلی ما نیست که با افزودن چند آپشن و تغییرات جزئی در ظاهر خودرو، یک نسخه جدید معرفی و روانه بازار کند، بلکه تغییرات اساسیتری روی خودروها اعمال میکند.
ارتقای پیشرانه و گیربکس، تغییر اساسی شرکت پژو برای RC بوده است. این پیشرانه همان چیزی است که دل جوانان را بُرده است و بر روی آن تعصب دارند. پژو 206 RC از موتور دو لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ با کد EW10J4S بهره میبرد که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و همچنین منیفولد ورودی و خروجی بهبود یافته، میتواند تا ۱۷۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۰۰۰ دور در دقیقه به صورت تنفس طبیعی تولید کند. همچنین گشتاور این خودرو در دور موتور ۴۷۵۰ دور در دقیقه، ۲۰۲ نیوتون متر است. همه این اعداد و ارقام این خودروی ۱۱۰۰ کیلوگرمی را قادر میسازد تا در مدت زمان ۷/۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. البته تیونیگ کارها حتی قدرت فعلی این پیشرانه را راضی کننده نمیدانند و دست به ارتقای آن میزنند. برای مثال یکی از شرکتهای تولید قطعات تیونینگ خودرو بنام dp engineering پروژهای را بر روی 206 RC انجام داده که با بهکار بردن قطعاتی مانند توربو، تعویض ECU و دیگر قطعات توانسته توان خروجی این موتور را به عدد ۵۱۳ اسب بخار و ۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور برساند که با این کار عملاً رقیبی برای این خودرو باقی نمیماند.
گیربکس مورد استفاده در 206 های معمولی، با اهداف اقتصادی و کاربری شهری طراحی شده اند، بنابراین باعث اتلاف قدرت پیشرانه RC میشدند. از همین رو یک گیربکس تقویت و اصلاح شده، ساخت شرکت پژو-سیتروئن روی این خودرو نصب شده است. دندهها و قطعات جدید گیربکس به دلیل ضرایب کوتاهتر، کشش و شتاب اولیه و ثانویه خودرو را افزایش دادهاند، بهطوری که 206 RC میتوانست از پس غولهای بزرگی همچون بنز و بامو برآید. همچنین در این گیربکس که مکانیزم تعویض دندهها کوتاهتر شده، نسبت دندههای یک به دو نیز اصلاح شده است.
تقریبا همگی شنیدهایم که پژو 206 در محور عقب کمی ناپایدار است. استفاده از اکسل جدید دقیقا همین ضعف را برطرف کرده است، زیرا اکسل RC بهصورت سه تکه و مستقل ساخته شده و از این رو عبور از پیچها را با سرعتهای بالاتری امکان پذیر میکند. همچنین در صنعت خودروسازی رسم است که اگر خودرویی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود، زیرا کنترل یک خودروی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است. این موضوع درباره RC نیز صدق میکند و ترمزها در این خودرو ارتقا یافته است تا بتواند هنگامی که سرعت آن صد کیلومتر در ساعت است و راننده ترمز میگیرد، پس از طی کردن ۳۷ متر به حالت ایست کامل برسد.
هندلینگ این خودرو نیز در بین همرده های زمان خودش نسبتا خوب بوده. این خودرو از نظر هندلینگ پس از مینی کوپر s و قبل از میتسوبیشی EVO Vll و فورد فوکوس RS قرار دارد.
پژو 206 RC، خودروی لوکس و اسپرت زمان خودش
پژو 206 RC با اینکه یک خودروی اسپرت بود، اما از تجهیزات رفاهی مناسبی بهره میبرد؛ تجهیزاتی که در زمان خودش نسبتا لوکس محسوب میشدند. شیشه جلوي این خودرو از نوع UV است و از ورود اشعه های مضر خورشید جلوگیری میکند. همچنین بر روی شیشه از داخل اتاق، حسگر باران نصب شده و در هوای بارانی به صورت اتوماتیک برف پاککن ها را فعال میکند. حسگر نور هم به خودرو اضافه شده تا در وقت تاریکی خودش چراغ های خودرو را روشن کند. نکته جالب در برف پاککن ها این است که دارای سه بازوي محرک هستند. این یک مزیت در این برفپاکن محسوب میشود که سطح بیشتری را برای تمیز کردن پوشش میدهد و در نتیجه فضای دید راننده را وسیعتر می کند. همچنین آیینه های جانبی برقی و چراغ شور از امکاناتی هستند که قبلا به آنها اشاره کرده ایم. آنتن رادیویی کوتاه انتهای سقف RC قابلیت دریافت سرویس نویگیشن را نیز دارد.
اما اگر وارد کابین این بچه شیر اروپایی شویم لیست آپشنی کامل تری را مشاهده میکنید. این خودرو مجهز به گرمکن صندلی است که برای سرنشینان جلو اتومبیل تعبیه شده است. صفحه نمایش LCD خودرو متعلق به نمونه تیپ DRT3 است که کاملترین اطلاعات را از تمام عمل گرها و کلیه قطعاتی که به صورت برقي کار می کنند در اختیار راننده قرار میدهد؛ به طور مثال با وجود سیم کارت نصب شده می توان در موقع راندن از طریق آن پیام کوتاه فرستاد، یا در هر شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی مصرف سوخت را زیر نظر داشت. شیب سنج و قطب نما و هشدار سوختگی تمام حسگرهای موجود در خودرو از کوچکترین قابلیت های این قطعه است. همچنین آیینه وسط این خودرو از نوع الکتروکرومیک است. آیینههای الکتروکرومیک این خاصیت را دارند در زمانی که نور به آنها میتابد تیره شوند و از بازتاب آن به چشم راننده جلوگیری کنند. همچنین این خودرو دارای بخش های ایمنی و آپشن های کارآمد و ضروری متعددی است که میتواند حس امنیت خوبی به راننده و سرنشینان منتقل کند.
این خودرو در مجموع دارای شش کیسه هوا است؛ دو کیسه هوا بروی داشبورد برای راننده و سرنشین جلو، دو کیسه هوا بروی ستونهای جلو و دو کیسه هوا به صورت پرده ای نصب شده است. همچنین از دیگر آپشنهای این خودرو میشود به سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل الكترونيكي پایداری یا ESP و سیستم کنترل کشش ASR اشاره کرد.
جوانان خوش ذوق، خالق RC های ایرانی
همانطور که قبلا گفته شد، پژو 206 RC به عنوان یک خودروی جوان پسند، لوکس و اسپرت هیچگاه به خاک ایران نرسید و جوانان ایرانی فرصت این را نداشتند که آسفالت خیابان ها را با لاستیک های RC نوازش دهند. اما آنها بیکار نبودند و در این سالهای شاهد این بودیم که جوانان با صرف وقت، هزینه و سلیقه زیاد اقدام به تبدیل پژو 206 های معمولی خود به 206 RC کرده اند. آنها قطعات و آپشن های نمونه RC را از فرانسه وارد کرده و بر روی خودروی خود نصب کرده اند، البته فقط کسانی که میخواستند یک 206 RC اصیل و واقعی جمع کنند.
پژو 206 در کل بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار میرود. موارد بیشماری 206 های تیپ 2 و تیپ 5 در ایران یافت می شوند که موتور RC را به صورت استوک از خارج از کشور وارد کرده و روی خودروی خود نصب کرده اند. خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه، موتور به راحتی در زیر کاپوت 206 جای میگیرد. از این رو پیشرانه 2 لیتری معروف به RC هم از این قاعده مستثنا نبوده است. اما برای نصب پیشرانه RC روی پژو 206، تیپ پنج انتخاب بهتری است، زیرا کالیبره کردن این پیشرانه با سیستم سیمکشی مالتیپلکس تیپ پنج کاری آسودهتر و البته با بازدهی بیشتری است.