تفاوت رانا LX با EL / رانا، خودروی فرانسوی ایرانیزه شده

تفاوت رانا LX با EL / رانا، خودروی فرانسوی ایرانیزه شده

پس از توقف تولید یکی از محبوب ترین محصولات ایران خودرو یعنی پیکان، این شرکت وظیفه داشت تا خلا کمبود این خودرو را در بازار با یک خودروی مناسب پر کند. در اواسط دهه ۸۰ شمسی بود که پروژه تولید پژو ۲۰۶ صندوقدار کلید خورد و پس از استقبال نسبتا خوبی که از این خودرو شد، پروژه جدیدی در دستور کار مدیران ایران خودرو برای تولید یک خودروی ارزان قیمت و اقتصادی به عنوان جایگزینی مناسب برای پیکان قرار گرفت‌. همین امر سبب تولید محصول جدید ایران خودرو با نام رانا شد که بر پایه همان پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار با کد x12 بود. ایران خودرو وعده داده بود که در سال ۸۹ این خودرو را با قیمت پایه ۱۰ میلیون به بازار عرضه کند. اما عرضه این سدان نسبتا اقتصادی و جمع و جور از خرداد ۹۱ با قیمت ۲۰ میلیون تومان آغاز شد و همچنان تولید این خودرو ادامه داشته است. رانا در تیپ LX و EL به بازار عرضه شده است که در ادامه به مقایسه و بررسی تفاوت این دو تیپ می پردازیم.

رانا سومین خودروی ملی پس از سمند و تیبا و دومین برند ملی ایران خودرو بود که بر پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار با کد x12 طراحی و تولید شد. این خودرو قرار بود جایگزینی مناسب برای پیکان باشد و از بازار خرید و فروش خوبی بهره ببرد، اما به لطف مشکلات، این خودرو موفقیت چشمگیری را در بازار داخلی نداشت. کاهش قیمت این خودرو و به دنبال آن کاهش کیفیت به اضافه سیاست های غلط ایران خودرو برای قیمت گذاری به این شکست منجر شد. البته ایران خودرو برای بازار گرمی از آذر ماه ۱۳۹۴ گارانتی رانا را از ۲ سال (۴۰ هزار کیلومتر) به ۳ سال (۵۰ هزار کیلومتر) افزایش داد تا بلکه رضایت خریداران بیشتر جلب شود. رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار مانند یک روح در دو بدن هستند. رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار مانند برادران دوقلویی هستند که در مشخصات فنی، طراحی و پلتفرم و همچنین آپشن و تجهیزات اشتراکات فراوانی دارند. رانا اکنون جایگزینی برای تیپ های ساده و ارزان تر ۲۰۶ صندوقدار است.


این سدان خانوادگی از پیشرانه TU5 که اکثرا با آن آشنایی داریم بهره میبرد. حجم موتور ۱.۶ لیتری، ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور مشخصات اصلی این پیشرانه است. یکی از بزرگ ترین محاسن این خودرو بهره‌وری از همین پیشرانه TU5 است که در تست های انجام شده به طرز عجیبی شتاب اولیه بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و صندوقدار داشته است. همچنین به دلیل به کار بردن این پیشرانه در خودروهای پارس LX، پژو 405 slx، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و صندوقدار، قطعات یدکی آن در بازار فراوان است و از نظر تامین قطعه به مشکل نخواهید خورد. سایر اطلاعات فنی این خودرو را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی رانا

نوع موتور حجم موتور (cc) حداکثر توان موتور حداكثر گشتاور تعداد سوپاپ استاندارد آلايندگي شتاب صفر تا 100 (ثانیه) سيستم انتقال قدرت مصرف سوخت تركيبي حداکثر سرعت

TU5

1587

105 اسب بخار

142 نيوتن متر 

16

يورو 4
12


دستي پنج سرعته

6.6

189


رانا زبان طراحی مشترکی با پژو ۲۰۶ صندوقدار دارد و به نوعی یک فیس لیفت نسبتا اقتصادی از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. مدیران ایران خودرو در تولید این سدان جمع و جور، مثل همیشه قصد داشتند تا با کمترین هزینه، یک نسخه به اصطلاح به روز از یک خودروی دیگر را با قیمتی هنگفت به مردم بفروشند. 
چراغ های جلو خشن تر، سپر جلو و جلو پنجره باز طراحی شده و ساده تر، سپر و چراغ های عقب باز طراحی شده از جمله تفاوت های ظاهری رانا با ۲۰۶ صندوقدار است. در داخل کابین هم طراحی جدید داشبورد را میبنیم که البته برای سود بیشتر شرکت سازنده از پلاستیک خشک بهره میبرد.


مقایسه رانا LX و EL / تفاوت تنها در آپشن و تجهیزات


رانا هم مانند سایر تولیدات داخل از چند تیپ متفاوت بهره میبرد که شامل تیپ LX و EL میباشد. تیپ EL (پایه) اولین نسخه عرضه شده این خودرو بود که از سال ۹۱ به مدت ۳ سال در خط تولید ایران خودرو قرار داشت. تیپ فول تر با نام LX در اواخر سال ۹۲ به بازار عرضه شد که فقط از نظر تجهیزات و آپشن، خودروی بروز تری شده بود. البته این آپشن ها بسیار ابتدایی بود و ایران خودرو نباید برای این چند آپشن ساده یک تیپ جدید معرفی میکرد؛ اما این شرکت برای افزایش تنوع محصولات و جلوه‌گری تیپ LX را معرفی کرد در صورتی که امکان عرضه رانا LX به عنوان تیپ پایه وجود داشت. شما میتوانید آپشن های اضافه شده به رانا LX را در لیست زیر مشاهده کنید.

آپشن های اضافه شده به رانا LX (فول)

۱. مجهز به شیشه بالابر برقی عقب
۲. مجهز به بلندگو درب عقب
۳. مجهز به سیستم هشدار دهنده موانع عقب ( سنسور عقب)
۴. کامپیوتر سفری روی داشبورد که امکان نمایش باز بودن درب ها، دما محیط، ساعت دیجیتال و تاریخ روز را دارد.
۵. بهبود و تغییر رنگ تریم داخلی

پس با همه این تفاسیر شما برای خرید این خودروی فرانسوی ایرانیزه شده زیاد سردرگم نمیشوید، چون فقط از دو تیپ بهره میبرد که در نهایت سال ۹۳ تیپ EL آن نیز توقف تولید شد و از سال ۹۴ به بعد فقط تیپ LX رانا در خط تولید ایران خودرو بود.
رانا در فول ترین نسخه (LX) از نظر ایمنی دارای ترمز ضد قفل ABS و EBD, ترمز جلو ديسكي, ترمز عقب ديسكي، کیسه هوای سرنشینان جلو است. البته ایران خودرو از اوایل سال ۹۸ ترمز دیسکی عقب را از تجهیزات استاندارد رانا حذف کرده است. همچنین بلندگوی درب عقب - فرمان هیدرولیک - غربیلک فرمان تلسکوپی - سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل کابین- تنظيم آيينه هاي جانبي برقي - شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقي - ايموبيلايزر - سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز - سيستم عيب يابي هوشمند (مولتي پلكس) - قفل مركزي با ريموت كنترل - رينگ فولادي ۱۴ اينچ - صندلي راننده با قابليت تنظيم ۶ حالته دستی و صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ۴ حالته دستی - بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل کابین - سنسور عقب - کامپیوتر سفری - سیستم کنترل بخار بنزین از جمله تجهیزات و آپشن های رانا LX است.

در نهایت باید بگوییم اگر بودجه خرید یک رانا را کنار گذاشتید و بین تیپ LX و EL آن تردید دارید، گزینه مناسب و بهتر قطعا رانا LX است. البته که در کل رانا مشکلاتی داشته که در طول دوره حیات خود بهبود یافته است. همچنین به زودی شاهد تولید انبوه دو تیپ متفاوت تر نسبت به تیپ نخست از رانا خواهیم بود، رانا پلاس و رانا برقی
به یاد داشته باشید که خودروی رانا به خصوص در مدل های ابتدایی عرضه، دارای ضعف در سیم کشی و مشکلات برقی متعدد است؛ همین امر نیاز به کارشناس را هنگام خرید رانا افزایش میدهد. مجموعه کارشناسی خودرو الوچک، خودروی مورد نظر شما را از نظر فنی، میزان رنگ شدگی، آپشن و... بررسی و گزارش آن را به شما میدهد تا خریدی مطمئن داشته باشید.

نظرات
 
 
Captcha