گروه خودروسازی سایپا به تازگی ویدیو و تصاویری از محصول جدیدش با عنوان ساینا اس منتشر کرده است. این خودروساز که در سال ۸۸ خودروی تیبا را با ظاهری ساده و نهچندان جذاب معرفی کرد، وعده داده بود که بر پلتفرم x200 محصولات متنوعی روانه بازار کند. اما علاوه بر ظاهر زشت و آزاردهنده تیبا، پلتفرم x200 که نسخه ارتقا یافته پلتفرم x100 ( پلتفرم استفاده شده در ساخت پراید) بود، دارای ایرادات فنی و عقب ماندگی هایی بود که به انتقادات کارشناسان حوزه خودرو منجر شد. همین امر سبب شد تا سایپا در سال ۹۵، ساینا را که نسخه فیس لیفت شده تیبا بر پایه پلتفرم x200 و با همان پیشرانه M15 بود، روانه بازار کند. حال پس از ۴ سال سایپا نسخه فیس لیفت شده ساینا را معرفی کرد. با وجود اینکه ساینا فیس لیفت موفقی از تیبا بود ولی باز هم ایراداتی بر طراحی این خودرو وارد بود که سایپا سعی کرده تا این مشکلات را در ساینا اس بهبود بخشد.
ساینا، با رنگ و لعابی جدید وارد میشود
طراحی
ساینا اس در طراحی نمای جلو تغییراتی از جمله باز طراحی سپر جلو و طراحی جدید جلو پنجره را تجربه کرده است و تغییر محسوسی در چراغ های جلو دیده نمیشود. همانطور که گفته شد در نمای جلو شاهد تغییر و تحولاتی مانند تحول در خطوط مجموعه سپر جلو و همچنین بهبود طراحی جلوپنجره با افزودن نوار کرومی هستیم. همچنین افزودن دیلایت باعث بهبود زیرکانه ظاهر خودرو به ویژه در شب میشود.
اما اصلی ترین تغییر در نمای پشتی این خودرو رخ داده است. تغییر گرافیک چراغ های عقب از جمله تغییراتی است که در نگاه اول میشود متوجه شد. سپر عقب باز طراحی شده، گرافیک جدید چراغ های عقب و همچنین افزودن یک دیفیوز به قسمت پایین سپر عقب از جمله تغییرات ساینا اس بود که تا حدودی کمک شایانی به طراحی نمای عقب خودرو کرده اند. در کل با وجود اینکه نمای جلو تغییرات زیادی نکرده است، اما باز هم نمای جلوی ساینا به نسبت نمای عقب، ظاهری جذاب و اسپرت تر دارد.
طراحی داخلی
ساینا جدید بیشترین تغییرات را در داخل کابین تجربه کرده است. پشت آمپر جدید و افزوده شدن یک مانیتور کوچک در پشت آمپر برای نمایش اطلاعات خودرو یکی از نکات جذاب و آپشنهای کارآمد این خودرو است. همچنین غربیلک فرمان D شکل که همان غربیلک فرمان ساینا فول (EX) و کوییک است. سردنده جدید در نسخه دستی و تریم داخلی جدید از دیگر تغییرات داخلی این خودرو هستند.
مشخصات فنی ساینا اس
در بخش فنی ساینا اس به پیشرانه ۱.۵ لیتری چهارسیلندر با کد فنی M15 مجهز شده است که توانایی تولید ۷۸ اسب بخار قدرت و همچنین ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد که برای دریافت و انتقال این نیرو به سمت چرخهای جلو، از جعبه دنده ۵ سرعته دستی کمک گرفته شده است. بنابراین می توان گفت که موتور ساینا اس در عمل تفاوتی با تیبا و ساینا معمولی ندارد.
پیش از این قرار بود که این پیشرانه با استانداردهای یورو ۵ مطابقت داشته باشد، اما با تمدید مهلت خودروسازان تا پایان سال ۹۹ برای حذف خودروهای یورو ۴، مشخص نیست که استانداردهای آلایندگی این خودرو در چه سطحی قرار دارد.
همچنین گفته می شود ساینای اس ممکن است به جای گیربکس CVT از گیربکس اتوماتیک AT بهره ببرد.
امکانات و آپشن های ساینا اس
آپشن های جدید نسخه فول آپشن خودروی ساینا اس، امکانات جدیدی همچون رینگهای آلومینیومی، شیشههای دودی عقب، صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر خودرو، بلوتوث، سنسور فشار باد لاستیک ها، امکان کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، روکشهای چرمی صندلیها و همچنین دوربین دید عقب است.
قیمت احتمالی ساینا اس
طبیعتا با توجه به شرایط صنعت خودرو کشورمان، پیش بینی قیمت یک خودرو تازه به کاری دشوارتر از همیشه تبدیل شده است، اما با توجه به قیمت کارخانه ای ۵۴ میلیونی تیبا معمولی و قیمت ۶۲ میلیون تومانی ساینا، شاهد عرضه ساینا اس در محدوده قیمتی ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان خواهیم بود که البته رقمی گزاف برای یکی از نوادگان پراید مرحوم به نظر میرسد.
همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این نسخه فیس لیفت ساینا جایگزین نمونه فعلی می شود و یا قرار است در کنار ساینا EX، به عنوان نسخه ای جدید تولید شود؟! پیش از این در خودروسازی ایران شاهد بوده ایم که گاهی خودروهای فیس لیفت در کنار نسخه های قبلی به صورت همزمان در خط تولید و بازار حضور داشته اند. با این تفاسیر جایگزین شدن ساینا اس به جای ساینا معمولی و یا تولید همزمان آنها از عواملی است که در قیمت گذاری نهایی ساینا اس تاثیر دارد.