مقایسه ساینا و کوییک / رقابت بین خواهر و برادر دوقلو

مقایسه ساینا و کوییک / رقابت بین خواهر و برادر دوقلو

حدود یک دهه از طراحی پراید می گذشت که سایپا اولین خودروی ملی خودرو خود را با نام تیبا روانه بازار کرد. پس از عرضه تیبا در بازار، تعدادی از کارشناسان حوزه خودرو به طراحی به ویژه طراحی ظاهری تیبا انتقاد کردند. به همین دلیل سایپا سعی کرد تا با طراحی و تولید خودروی جدید تا حدودی مشکلات تیبا به خصوص طراحی ظاهری آن را برطرف کند. سپس سایپا ساینا را در سال ۹۴ معرفی و یک سال بعد به بازار عرضه کرد. در همان سال اول عرضه ساینا، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا یک خودروی جدیدتر نسبت به دو خودروی قبلی به بازار معرفی کند. به ویژه که همه خودروهای تولیدی سایپا تا آن زمان از آپشن‌های زیادی بهره نمیبردند و سایپا قصد داشت این خلاء را در سبد محصولاتش پر کند. سایپا کوییک حاصل طراحی مهندسان گروه سایپا در سال ۹۵ معرفی و در سال ۹۷ روانه بازار شد. پس از عرضه کوییک سایپا قصد داشت تا تنوع محصولات با آپشن‌های بروز خود را بالا ببرد و به همین دلیل ساینا را در نسخه اتوماتیک و فول‌تر به بازار خودروی ایران فرستاد. حالا که چند سالی از عرضه این خودروها میگذرد و بازار خرید و فروش این خودروها نسبت به قبل داغ‌تر شده، افرادی که قصد خرید خودرو دارند بین دوراهی ساینا و کوییک می‌مانند؛ نمی‌دانند که هزینه بیشتری کنند و از آپشن‌ها و طراحی اسپرت‌تر کوییک بهره‌مند شوند یا اینکه ضمن پس انداز با هزینه کمتر یک خودرو با آپشن‌های کار راه انداز و طراحی ساده‌تر انتخاب کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را در انتخاب ساینا و کوییک کمک کنیم تا خرید بهتری داشته باشید. ضمنا توجه کنید که در این مقاله قصد داریم تا فول‌ترین نسخه‌های ساینا و کوییک را باهم به رقابت بگذاریم.

بعد از طراحی نه‌چندان دلچسب سایپا تیبا و همچنین انتقادات فراوان کارشناسان حوزه خودرو به طراحی این خودرو، سایپا دست به طراحی محصول جدیدش به نام ساینا زد. خودرویی که ضمن طراحی پویا‌تر از آپشن‌های قابل قبولی‌تر بهره میبرد ولی بروی همان پلتفرم X200 تیبا ساخته شده بود. ساینا در سه تیپ عرضه شده که از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی ندارند و فقط آپشن‌های متفاوت باعث ایجاد این تیپ‌بندی شده است. فول‌ترین نسخه ساینا تیپ EX اتوماتیکاست که در این مقاله با کوییک اتوماتیک پلاس که فول‌ترین نسخه کوییک است رقابت می‌کند.
البته کوییک‌آر محصول تازه وارد سایپا محسوب میشود که تولیدش به شرکت پارس‌خودرو محول شده و تفاوت چندانی با کوییک‌های معمولی ندارد و سایپا قصد داشته با کمی تغییر در طراحی ظاهری و داخلی خودرو همچنین افزودن آپشن‌هایی مانند رینگ آلمینیومی قیمت بالاتری برای این خودرو تعیین کند.
کوییک اتوماتیک پلاس خودرویی است که در گروه پرآپشن‌ترین خودروهای سایپا قرار میگیرد، البته شاید این آپشن‌ها در ساخت خودروهای خارجی ابتدایی باشد ولی نسبت به پراید، خودروی کوییک با داشتن آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، مالتی مدیا، صحفه نمایشگر، ورود بدون کلید و... خودروی آپشنالی محسوب میشود. کوییک پاسخ دیرهنگام سایپا به پژو ۲۰۶ ایران خودرو است. سایپا تلاش کرد تا با افزودن فلاپ گلگیر، روف ریل و حک کردن نام "کراس" روی بدنه خودرو آن را به جدال H30 کراس ببرد. اما کراس بودن کوییک تنها خیال سازندگان این خودرو است. کوییک همانند تیبا و ساینا بر پلتفرم X200 طراحی شده است.
ساینا و کوییک در فول‌ترین نسخه عرضه توسط سایپا مانند یک خواهر و برادر دوقلو هستند که از نظر فنی، امکانات و آپشن‌ها و حتی طراحی داخلی و ظاهری با هم مطابق هستند و به نوعی نسخه‌های فیس لیفت شده از تیبا یک و تیبا دو می باشند. همین موضوع باعث شده انتخاب این دو محصول سایپا سخت شود. پس با ما در ادامه همراه باشید تا با توجه به معیارهایی که برای انتخاب و خرید خودرو دارید بتوانید خودروی مناسب‌تر را انتخاب کنید.
پس از انتخاب بین ساینا و کوییک اگر قصد خرید داشتید، مجموعه الوچک در کنار شماست تا با کارشناسی نقطه به نقطه خودرو خریدی مطمئن را تجربه کنید.


طراحی

طراحی ظاهری

ساینا و کوییک از طراحی ظاهری اسپرت‌تر، جوان پسند‌تر و هیجان انگیز‌تری نسبت به تیبا یک و دو بهره میبرند. این دو خودرو خواهر و برادر دوقلویی هستند که در نمایی جلویی تفاوت خاصی ندارند و فقط سپر و جلو پنجره کوییک باز طراحی شده است و نصب دیلایت در کنار مه‌شکن و همچنین افزودن یک نوار کرومی به داخل جلو پنجره و طراحی ورودی هوا بزرگ‌‌تر به علاوه طراحی ملایم‌تر سپر جلو، توانسته ظاهری زیباتر به کوییک بدهد.

در نمای جانبی چیزی که بیشترین جلوه‌گری را دارد رینگهای خودرو هستند که متاسفانه در جدیدترین مدل‌های ساینا و کوییک رینگ فولادی (قالپاق) جایگزین رینگ‌های آلمینیومی شده است که از جذابیت نمای جانبی میکاهد. اما در کل نمای جانبی هردو خودرو مانند سایر قسمت‌ها مشابه بوده و سایپا با افزودن فلاپ گلگیر و همچنین باربند تلاش برای جذاب‌تر کردن کوییک داشته است.

اما تغییر اصلی در نمای پشتی اتفاق افتاده است؛ ساینا در نمای پشتی یک صندوق عقب دارد که با داشتن خطوط شکسته مبهم و چراغ‌های کوچک زاویه دار چنگی به دل نمیزند، البته هر چیزی که باشد از طراحی تیبا بهتر است. ولی کوییک که خودروی بروز تری محسوب میشود نمای پشتی جذاب تری دارد. 
شاید جالب باشد که بدانید طراحان سایپا طرح چراغ‌های عقب کوییک را از بی‌ام‌و سری X کپی برداری کرده اند و همین موضوع باعث چشمگیر‌تر شدن نمای پشتی کوییک شده است.
در کل طراحی ظاهری هر دو خودرو مشابه بوده، ولی در طراحی کوییک که دوسال بعد از ساینا به بازار آمد ، اشتباهاتی که در طراحی ظاهری ساینا بود در خودروی کوییک برطرف شد و افزوده شدن چند قطعه مانند فلاپ، روف ریل و همچنین طراحی پخته‌تر باعث شد کوییک ظاهر بهتری داشته باشد.


طراحی داخلی

در اولین سال عرضه کوییک، شرکت سایپا نسخه اتوماتیک و فول آپشن ساینا را عرضه کرد. آپشنهایی که در کوییک بود در ساینا نیز برای دست یابی به بازار رقابتی افزوده شده بود و همین باعث افزایش وجه اشتراکات این دو خودرو شد. همانطور که قبلا گفتیم ساینا و کوییک تیپ‌بندی‌های مختلفی دارد که فقط از نظر آپشن با هم اختلاف دارند. هردو خودرو در نسخه‌های لوآپشن، دارای جلوه‌های بصری داخلی کمتری هستند. ولی در مقابل نسخه‌های فول با داشتن آپشن‌هایی مانند صحفه نمایشگر لمسی، غربیلک فرمانی دارای نوار کرومی و دکمه‌های مالتی مدیا و... زیبایی بصری بیشتری دارد. به زبان ساده‌تر در تولید ساینا و کوییک فول از یک داشبورد و طراحی داخلی استفاده شده است که البته به‌کار بردن پلاستیک خشک باعث شده کیفیت مطلوبی به خریدار ارائه نکند. از معایب دیگر کابین این خودروها میشود به صندلی‌های پارچه ای خسته کننده، تریم یکنواخت، طراحی نه‌چندان جذاب داشبور و... اشاره کرد. همچنین عایق‌بندی نامناسب باعث شده تا در دور موتور‌های بالا صدای اضافی به داخل کابین نفوذ کند. در مورد فضای داخلی این دو خودرو باید گفت که به دلیل اینکه فاصله محوری ساینا و کوییک یکسان است، فضای داخلی هم‌اندازه‌ای دارند ولی برای کوییک به واسطه‌ی هاچبک بودن فضای صندوق عقب کوچکی درنظر گرفته شده است. همچنین عرض کوییک تنها چند سانتی متر از عرض ساینا بیشتر است که آن‌هم به دلیل تجزییات روی بدنه می‌باشد و در فضای کابین تاثیری ندارد.


آپشنها

ساینا و کوییک از آپشنهای نسبتا مناسبی برخوردار هستند، هرچند که این آپشنها در بازار جهانی بسیار ابتدایی است و حرفی برای گفتن ندارد اما در بازار ایران حتی به عنوان پرآپشن ترین خودروی تولید داخل بودند. اکثر آپشن‌ها قسمت برقی خودرو را تشکیل میدهند، بنابراین تشخیص سلامت آنها در هنگام خرید خودرو میتواند از هزینه‌های سنگین آینده جلوگیری کند.
ما در مجموعه الوچک به‌صورت تخصصی آپشن‌های خودروی مورد نظر شما را بررسی خواهیم کرد تا خریدی موفق داشته باشید.

جدول زیر معرفی آپشنهای ساینا و کوییک (براساس کاتالوگ شرکت سایپا) میباشد


مشخصات فنی


خودروهای کوییک و ساینا از پیشرانه M15 شرکت مگاموتور بهره میبرند که همان پیشرانه ارتقا یافته پراید است و بروی خودرو تیبا هم نصب شده است. این پیشرانه دارای ۴ سیلندر می‌باشد ‌که توانایی تولید ۷۸ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون متر گشتاور را دارد. ساینا و کوییک دارای دو نسخه گیربکس پنج سرعته دستی و گیربکس cvt اتوماتیک ساخت شرکت پانچ بلژیک هستند. میزان آلایندگی و مصرف سوخت این خودرو تقریبا برابراست. ( مصرف سوخت ترکیبی ساینا: ۷ / مصرف سوخت ترکیبی کوییک: ۷.۲ لیتر لیتر) 
در فول‌ترین نسخه هردو خودرو از دریچه گاز برقی و همچنین فرمان برقی به جای هیدرولیکی استفاده شده است که باعث بهبود رانندگی میشود.
تجربه رانندگی با هر دو خودرو نشان میدهد که هنگام فعال کردن سیستم تهویه مطبوع افت توان چندانی مشاهده نمیشود. شتاب خودروی کوییک ۱۲.۵ ثانیه و شتاب ساینا ۱۱ ثانیه است که این اختلاف زمانی به دلیل وزن بیشتر کوییک می باشد که البته محسوس نیست. به یاد داشته باشید که گیربکس cvt بلژیکی این خودروها به دلیل تسمه ای بودن در دورموتورهای بالا شتاب لازم را به خودرو نمیدهد؛ همچنین باعث ایجاد صدای اضافی میشوند و هزینه نگهداری بالایی دارند زیرا فقط افراد متخصص قادر به تعمیر این گیربکس‌ها هستند. بنابراین شما برای انتخاب این دو خودرو از نظر فنی بر سر دوراهی نمی‌مانید.
قسمت فنی پایه و اساس عملکرد خودرو است و بیشتر مشکلات خودروها از قسمت فنی آنها بوده؛ پس هنگام خرید خودروی مورد نظر را کارشناسی کنید تا از این مشکلات مطلع شوید.

بررسی بازار خرید و فروش

متاسفانه به دلایل نوسانات و همچنین بلاتکلیفی این‌روزهای قیمت خودرو، ما برای ساینا و کوییک قیمتی اعلام نمیکنیم. ولی کوییک به دلیل به‌روزتر بودن نسبت به ساینا قیمت بالاتری دارد و برای خرید این هاچبک جدید سایپا باید چند میلیونی بیشتر نسبت به ساینا هزینه کنید. ساینا به دلیل اینکه دوسال قبل از کوییک به بازار آمد و در همان سال‌های اولیه فروش نسبتا خوبی داشت، از بازار داغ‌تری نسبت به کوییک بهره میبرد. همچنین به دلیل اینکه از نظر فنی خودروهای تیبا، ساینا و کوییک مانند هم هستند از نظر تامین قطعات مشکلی نخواهید داشت. البته با توقف تولید پراید بازار ساینا و کوییک داغ‌تر میشود و نسبت به خودروهای دیگر که پس از چند سال بازار را در دست میگیرند، این دوخودرو زودتر بازار خودرو را رونق میدهند. در کل ساینا نسبت به کوییک ارزش خرید بالاتری دارد، چرا که کوییک در کنار قیمت بالاتر، فعلا بازار پر رونقی ندارد.

ایمنی ساینا و کوییک

ساینا و کوییک نوه‌های بزرگ‌خاندان، پراید هستند و از پدربزرگشان ایمنی ضعیف را به ارث برده اند. بدنه هر دوی این خودرو ضعیف است و در تصادفات مقاومت زیادی ندارد. ساینا و کوییک دارای ترمزهای ABS ,‌EDB و 2 ایربگ هستند اما سایپا کوییک به دلیل داشتن ترمزهای بهتر و آپشنهای ایمنی بیشتر در ایمنی یک سر و گردن از ساینا بالاتر است. کوییک از سیستم ترمز کمکی BA نیز بهره می‌برد و کنترل پایداری خودرو یا همان سیستم ESC را نیز می‌توان به صورت آپشن برای کوییک سفارش داد که نشان می‌دهد از نظر ایمنی از ساینا بهتر است.


معایب و مزایا ساینا و کوییک

معایب و مزایای هر خودرو نشان‌دهنده عملکرد آن خودرو پس از عرضه به بازار است. یعنی یک گزارش خلاصه از عملکرد فنی، آپشن، ایمنی و... .
در ادامه با بارزترین نکات منفی و مثبت ساینا و کوییک آشنا میشوید:

نکات مثبت ساینا
فضای جادار کابین
بهبود ایمنی (نسبت به تیبا)
امکاناتی بیشتر از مدل دنده‌ای
تغییر غربیلک فرمان نسبت به مدل دنده‌ای ( دارای دکمه‌های مالتی مدیا)

نکات منفی ساینا
کیفیت ساخت پایین
شباهت کامل مشخصات فنی با تیبا

  


نکات مثبت کوییک
فرمان برقی
هزینه نگهداری اقتصادی
بازار دست‌دوم درحال پیشرفت

نکات منفی کوییک

کیفیت ساخت پایین

ارزش قیمتی کم

عدم بهبود سیستم تعلیق نسبت به تیبا

 

جمع بندی

تفاوت‌های سلیقه‌ای و میزان بودجه‌ و توان مالی افراد نقش زیادی را در انتخاب خودرو دارد. اما به نظر می‌رسد تفاوت اندک قیمت ساینا، نمی‌تواند موجب برتری آن نسبت به کوییک شود. با این حال اگر هنوز هم بین انتخاب این دو محصول سایپا شک دارید بهتر است با توجه به معیارهای انتخاب خود نگاهی به جدول زیر بیندازید. توجه کنید که در جدول زیر فول ترین نسخه ساینا و کوییک مقایسه شده اند.

جدول مقایسه کوییک و ساینا

کیفیت سواری خدمات پس از فروش طراحی امکانات رفاهی ویژگی های فنی ارزش خرید بازار خرید و فروش مجموع
ساینا 6 7 6 7 6 7 7 46
کوییک 6 7 7 7 6 6 6 45

همانطور که در جدول بالا مشاهده میکنید خودروی ساینا با اختلاف بسیار کم توانست از محصول تازه وارد سایپا پیشی بگیرد که البته بیشتر به دلیل بازار دست دوم مناسب تر و ارزش خرید بالاتر نسبت به قیمت خودرو است. اما این نکته را به یاد داشته باشید که هنگام خرید هر خودرو، حتی خودروی صفر کیلومتر را کارشناسی کنید تا بعدها ضرر نکنید. خودرو یک وسیله پیچیده است که گاهی حتی مالک خودرو از مشکلات آن خبر ندارد و پس از فروش برای خریدار هزینه های سنگینی به‌بار می‌آورد؛ ما در مجموعه الوچک همراه شما هستیم تا خودروی دلخواهتان را با خیالی آسوده خریداری کنید.

نظرات
Captcha