رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در این شورا نهایی و به ستاد تنظیم بازار ارائه می شود گفت که باید منتظر کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمتها در بازار بود.
در جلسه هفته گذشته که با حضور وزیر صمت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برگزار شد قرار بر این شد تا شورای رقابت فرمول قیمتگذاری خودرو را تعیین و برای تایید به ستاد تنظیم بازار ارائه کند. بر این اساس شورای رقابت، فرمول را بر اساس سقف قیمتی مورد بررسی و محاسبه قرار داده و آن را به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده است.
این فرمول که شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو تعیین کرده به روال گذشته است و بر این اساس سه متغیر تورم بخشی، بهرهوری و کیفیت مورد توجه است.
رییس شورای رقابت اظهار به کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو کرد
رئیس شورای رقابت در اظهار نظری در رسانه ملی اعلام کرد که درصورت شکستن حباب در بازار، قیمت ها احتمالا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
همچنین وی افزود که این فرمول جدید تاثیر مثبتی در بازار دارد و موجب شکسته شدن حباب قیمت ها میشود.
وی در ادامه گفت: به قوه قضائیه و سایر نهادهای ناظر پیشنهاد میکنیم که رصد بیشتری در بازار داشته باشند. همچنین درباره افزایش قیمت ها گفت: معمولا چند نفری هستند که فضای بازار را به هم میریزند وگرنه در حال حاضر تقاضا برای خودرو آنقدر بالا نیست که بخواهد بازار را به هم بریزد. بر این اساس اگر نهادهای ناظر و دستگاههای ذیربط بتوانند جلوی افراد سودجو را بگیرند به طور حتم بازار از این حالت تا حدود زیادی خارج میشود.
اما کارشناسان صنعت خودرو نظر بر گرانی خودرو دارند
کارشناسان صنعت خودرو و خودروسازان درباره افزایش قیمت خودرو نظر دیگری دارند. برای مثال مسوولین گروه صنعتی سایپا افزایش ترسناک قیمت پراید را در بازار آزاد، خبر توقف تولید پراید می دانند. همچنین کارشناسان صنعت خودرو افزایش قیمت را دو دلیل میدانند؛ دلیل اول افزایش تقاضا و کاهش عرضه ( در دوسال گذشته یک میلیون خودرو کمتر از تقاضای مردم تولید و عرضه شده) و دلیل دوم اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار. این دو دلیل باعث شده که خودروها با هر قیمتی خریدار داشته باشند و در نتیجه قیمت خودرو هروز افزایش سرسام آوری را تجربه کند. همچنین یکی از کارشناسان اظهار کرده است که توقف تولید پراید خود میتواند یکی از عوامل گرانی خودرو در سال جاری باشد. به گفته این کارشناس با اینکه پراید فاقد استاندار کیفی و زیست محیطی است ولی این خودرو یکی از پرتیراژ ترین خودروها است و به دلیل اینکه جایگزینی برای این خودرو وجود ندارد، با تعطیلی خط تولید پراید تیراژ در سال جاری کاهش یافته و عرضه به شدت کاهش می یابد و در نتیجه قیمت خودرو به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه افزایش خواهد یافت.
همچنین رضا شیوا درباره فرمولی که هفته گذشته به عنوان فرمول قیمت گذاری نهایی (قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد سود تولیدکننده) منتشر شد توضیح داد و گفت: آن فرمول قیمتگذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار میگیرد که میتواند قیمت خودرو را افزایش دهد.
البته لازم به ذکر است که شورای رقابت حدودا شش سال در پورسه قیمت گذاری فعالیت میکرد ولی از خود عملکرد مناسبی نداشت و حدو دو سال پیش از پروسه قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان ماموریت قیمت گذاری را به عهده گرفتند. ولی امیدواریم امروزه که این شورا به گردونه تعیین قیمت بازگشته عملکرد مناسب تری از خود ارائه دهد.