تویوتا هایلوکس، نماد قدرت، استحکام، راحتی

تویوتا هایلوکس، نماد قدرت، استحکام، راحتی

لقبش جان سخت، نسب آن می‌رسد به کارخانه‌ای در کشور چشم بادامی‌های شرق آسیا یعنی ژاپن و زادگاه آن کمپانی تویوتا است. زادروزش هم هشتم مارس سال ۱۹۶۸ است. اسمش تویوتا هایلوکس است و سمبل قدرت، استحکام و راحتی می باشد.

نام هایلوکس ترکیبی از واژه‌های high و luxury است. نسل اول این خودرو در سال ۱۹۶۸ عرضه شد. خودرویی که در طول ۵۲ سال به فروش فوق العاده بیش از ۱۸ میلیون دستگاه رسیده است، قطعا محبوب و دارای ویژگی های منحصر به فرد است و این ویژگی ها در هر نسل جدید هایلوکس بهبود بیشتری می یابد.
ما شاهد ۸ نسل از این سامورایی بوده ایم، اما از ریشه هایلوکس خودروهای دیگری با نام های متفاوت تولید شده اند که به گونه ای برادر
نا تنی هایلوکس به حساب می آیند.
فور رانر، Trekker که پدر اصلی فور رانر است،
تارو که توسط فولکس واگن آلمان تولید می شد، تاکوما  که توسط کارخانه تویوتا در آمریکا تولید می شود برخی از برادران هایلوکس بودند.


به دلیل اینکه نسل اول هایلوکس بر پلتفرم تویوتا کرونا ساخته شده بود، از چهره خشن، عضلانی و جثه بزرگی که امروزه در هایلوکس جدید میبینیم خبری نبود. اما در نسل پنجم ، تویوتا این خودرو را بر اساس سه فاکتور قدرت، استحکام، راحتی ساخت و اینگونه بود که معنای حقیقی هایلوکس از نسل پنجم درک شد.

نسل پنجم، اثبات کیفیت

ما میزبان نسل های مختلفی از هایلوکسِ جنگجو بوده ایم، ولی از نسل پنجم بود که به دلیل افزایش کیفیت و راحتی، تعداد بیشتری از این خودروی جان سخت به ایران و حتی جهان عرضه شد. همچنین هایلوکس نسل پنجم که متولد سال ۱۹۸۸ است توانست در این سال جایزه تراک سال موتور ترند را به دست آورد. البته نسل های قبلی تویوتا هایلوکس هم در ایران موجود است، به ویژه در مناطق خاص مانند مناطق مرزی. این خودرو به دلیل جان سخت بودن کاربرد نظامی فراوانی دارد و حتی برخی معتقد اند، تویوتا هایلوکس به دلیل استقامت و کیفیت بسیار بالای ساخت بعد از اسلحه‌ی کلاشینکف، محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسیله‌‌ در بین نیروهای نظامی است. 
استفاده از این خودرو به ویژه نسل های قدیمی تر آن، در مناطق مرزی بیشتر است زیرا آنها از خودرو انتظار جنگجویی، استقامت و سرسخت بودن را دارند.

نسل ششم، آغازی برای مدرن تر شدن

نسل ششم که در سال 1997 رونمایی شد و نسخه تکامل یافته نسل قبلی بود و طراحی آن نیز در همان سو قرار داشت. 
آمریکایی ها در دهه ۹۰ میلادی از یک پیکاپ انتظار خودرویی راحت، قدرتمند و کارا و البته مجهز را داشتند، ولی در بازار اروپا قابلیت اطمینان و انعطاف بود که حرف اول را می‌زد.
تویوتا که نیاز بازار های اروپا و آمریکا را میدانست در سال ۱۹۹۷ میلادی نسل ششم هایلوکس را عرضه کرد. سرانجام این نسل از هایلوکس، سال 2005 در ژاپن متوقف شد.


نسل هفتم، تغییراتی بزرگ برای مدرن تر شدن

برای ما ایرانی ها چهره نسل های هفتم و هشتم هایلوکس آشنا تر است. 
هفتمین نسل هایلوکس با تغییرات زیادی همراه بود. این کمپانی می‌خواست به جنگ رقبای زیادی همچون فورد رنجر و میتسوبیشی تریتون برود. نسل هفت هایلوکس خودرویی بزرگ‌تر بود و نسخه‌های بیشتری داشت.
تولید این نسل هایلوکس از سال 2004 آغاز شد. اما به دلیل اینکه در سال های ابتدایی تولید این خودرو، در کشور ما واردات خودرو ممنوع بود، پس از آزاد سازی واردات خودرو در سال ۲۰۰۶ مدلهایی که در همان سال تولید شده اند وارد کشور شده اند.
نسل هفتم دارای نسخه های بیشتری نسبت به نسل های قبلی بود که شامل: انواع تک و دو کابین و تک و دو دیفرانسیل بود. این نسل با کد های AN10 / AN20 /AN30 شناخته می شود که این تفاوت کد ها به خاطر یک سری تغییرات از جمله تغییرات ظاهری بر روی نسل هفتم تویوتا هایلوکس است . 
هایلوکس با کیفیت بسیار بالای کابین کاملاً جای خود را در بازار باز کرده بود، به گونه ای که هایلوکس های نسل هفتمی که اکنون بیش از ۱۰ سال کارکرده اند هنوز کابین بی صدا و با کیفیتی دارند. مدل‌های فروخته شده در آسیا، اروپا، خاورمیانه و اقیانوسیه همگی مونتاژ تایلند بودند. بازار آمریکای جنوبی نیز توسط کارخانه تویوتا در آرژانتین تأمین می‌شد.

امنیت و تست های انجام شده روی هایلوکس

با اینکه هایلوکس خودرویی با کیفیت از هم نظر است ولی همیشه عملکرد فنی و رانندگی خوبی نداشته است؛ در اکتبر 2007 یک آزمایش مانورگونه با نام Moose روی تویوتا ‏هایلوکس انجام داده شد که شامل قدرت کنترل راننده روی ماشین در مواجه با موانع ناگهانی بود. متاسفانه هایلوکس از این تست سر بلند بیرون نیامد. این مشکل روی محصول دیگر تویوتا یعنی پرادو نسل سوم هم مشاهده می شود. بعد از این تست، تویوتا دست به کار شد و در مدل های ۲۰۰۸ نسل هفتم هایلوکس این مشکل را حل کرد.
بدون تردید هایلوکس یکی از محبوب ترین پیکاپ های جهان است وهمانند دیگر محصولات تویوتا از کیفیت و دوام فوق العاده ای بهره می برد. در نسل هفتم، این جنگجو 4 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP دریافت کرده است.

نکاتی که شما را برای خرید هایلوکس ترغیب میکند

فرمان پذیری دقیق ، چابکی سواری ، پایداری مناسب از نکات مثبت هایلوکس نسل هفتم در مدل های ۲۰۰۸ به بالا است و استهلاک کم قطعات با توجه به کیفیت بالا ، کشش عالی پیشرانه با توجه به کاربری، از نکات مثبتی است که در تمام مدل های هایلوکس نسل هفتم میتوانید تجربه کنید.

نکاتی که شاید شما را از هایلوکس دل سرد کند

قیمت بالا که باعث شده این خودو بیشتر جنبه لوکس پیدا کند ، نیاز داشتن به میدان زیاد برای دور زدن ، مصرف سوخت نسبتاً بالا (مصرف سوخت ترکیبی 11.1 لیتر در نسخه ۲۷۰۰ سی سی و 10.1 لیتر برای نسخه معمولی) ، کابین با طراحی ساده و کسل کننده به دلیل اینکه اصل هدف از ساخت تویوتا هایلوکس سادگی و کاربردی بودن است و این سادگی هم در طراحی ظاهری مشهود است و هم در کابین به چشم میخورد. نکات ذکر شده از معایبی است که هنگام خرید هایلوکس نسل هفتم باید به آن توجه کنید. 
یکی دیگر از معایب هایلوکس نسل هفتم نداشتن آپشن های زیاد است و فقط موارد ضروری را دارا میباشد که نکته منفی برای این ماشین در هیچ جای دنیا به حساب نمیاید، اما در ایران به خاطر قیمت بالای هایلوکس این مورد یک نکته منفی برای این ماشین است . 

فیس لیفت های نسل هفتم هایلوکس

در سال 2008 فیس لیفت نخست این نسل همزمان با ارتقای کیفیت سواری رونمایی شد. در سال 2011 نیز شاهد فیس لیفت دوم آن بودیم. علاوه بر طراحی مجدد قسمت جلو و عقب خودرو، کابین نیز ارتقا یافته بود. موتورهای این نسل قدرتمندتر و کم مصرف‌تر شده بودند.


مشخصات فنی

این نسل از هایلوکس از نظر فنی دارای ۲ نسخه ۲۷۰۰ سی سی و نسخه معمولی که دارای حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی می باشد. پیشرانه ۲.۷ لیتری هایلوکس میتواند ۱۶۰ اسب بخار، و ۲۴۱ نیوتون متر گشتاور تولید کند. همچنین در نسخه های ۲ لیتری میتواند ۱۳۴ اسب بخار و ۱۸۴ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
در نسخه های ۲۷۰۰، هایلوکس های نسل هفتم دارای دو دیفرانسیل(4WD) میباشد. در نسخه های معمولی هم این خودرو، دیفرانسیل عقب است.
همچنین پیشرانه دیزلی از سال ۱۹۷۹ روی هایلوکس ها است و در برخی مدل هایی که در ایران موجود است میتوانید نسخه دیزل آن را خریداری کنید.

قیمت هایلوکس نسل هفتم

قیمت هایلوکس در نسخه ۲۷۰۰ سی سی که به اصطلاح آمیانه به آن هایلوکس بلند گفته می شود در مدل 2006 حدودا ۴۲۰ الی ۴۵۰ میلیون است و در مدل 2015 اتومات حدودا ۷۳۰ میلیون و در مدل دنده ای ۶۵۰ میلیون می باشد.
نسخه ۲۰۰۰ سی سی که اصطلاحا به آن هایلوکس کوتاه گفته می شود در مدل های 2006 قیمت آن به حدود ۳۵۰ میلیون می رسد.
همچنین هایلوکس تک کابین مدل 2014 دنده ای قیمتی حدود ۵۸۰ میلیون دارد.

نسل هشتم، مخصوص بیراهه نوردان

نسل هشتم تویوتا هایلوکس در سال 2015 معرفی شد و کمی بعد از معرفی، راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد. این نسل از هایلوکس که ما آن را در ایران با نام هایلوکس 2016 می‌شناسیم، در سال 2016 توسط ایرتویا وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن هم پس از مدت کوتاهی به دلیل ممنوعیت واردات خودروهایی که حجم موتور بیش از 2500 سی سی را دارند، متوقف شد.
(حجم موتور هایلوکس نسل هشتم، 2700 سی سی می باشد)

هایلوکس مطابق انتظار، به فروش بالایی دست پیدا کرد و باتوجه به اینکه با یکی از موفق‌ترین خودروهای این کلاس در دنیا روبه‌رو هستیم، در ایران هم به عنوان یکی از خودروهای باکیفیت شناخته شد و استقبال خوبی از این نسل صورت گرفت.

طراحی تویوتا هایلوکس 2016 در مقایسه با نسل قبل تفاوت‌های زیادی را تجربه کرد و کاملا به روز شد. در نمای جلو، یک جلو پنجره با خطوط افقی می‌بینیم که چراغ‌ها به آن متصل شده‌اند. استفاده از تزئینات نقره‌ای رنگ هم باعث ایجاد تمایز در طراحی بدنه شده است.

با ورود به داخل کابین احساس می‌کنید که سوار بر یک خودرو کاملا لوکس شده‌اید چراکه طراحی و کیفیت ساخت، عالی است و با بهترین شاسی بلندهای بازار برابری می‌کند. در مرکز داشبورد یک نمایشگر وجود دارد و ورودی‌های هوا در بالای آن جای گرفته‌اند.

تویوتا هایلوکس در ایران کمتر به عنوان یک خودرو تجاری شناخته می‌شود چراکه قیمت بالایی دارد و باید آن را یک خودرو لوکس دانست. بسیاری از علاقه مندان به آفرود، هایلوکس 2016 را به عنوان یکی از بهترین خودروهای آفرودی موجود در بازار کشورمان می‌دانند و بدون شک هم نمی‌توان از توانایی‌های آفرود آن چشم پوشی کرد

مشخصات فنی

قدرت تویوتا هایلوکس 2016 از یک موتور 2.7 لیتری 4 سیلندر تامین می‌شود که می‌تواند 164 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چهار چرخ هم جعبه دنده 5 سرعته دستی (MT) و یا 6 سرعته اتوماتیک (AT) در نظر گرفته شده است.

رقیب های نه چندان سرسخت

 تویوتا هایلوکس یک خودرو بدون رقیب در ایران است و در این کلاس، خودرو باکیفیتی وجود ندارد. رقبای هایلوکس 2016 در بازار ایران را باید تویوتا FJ کروز، تویوتا پرادو و هاوال H9 دانست.

البته آمیکو آسنا نیز از خودروهای هم کلاس و رقیب جدی تر هایلوکس است.

معایب و مزایای هایلوکس 2016

قابلیت آفرود بالا-کیفیت ساخت بالا-استهلاک پایین از نکات مثبت هایلوکس 2016 است و
مصرف سوخت بالا(مصرف سوخت ترکیبی 11.1 لیتر) -برچسب قیمتی بالا از نکات منفی هایلوکس 2016 به حساب می آید.

قیمت

قیمت هایلوکس 2016 اتومات در بازار فعلی حدودا ۹۴۵ میلیون و در نسخه دنده ای قیمتی حدود ۸۷۵ میلیون دارد.

امنیت

 این خودرو از نظر ایمنی نسبت به نسل قبل بهبود یافته و این ژاپنی قد بلند موفق به اخذ پنج ستاره ایمنی یورو ان کپ شده است.


اگر با قیمت و هزینه نگهداری تویوتا هایلوکس مشکلی ندارید و مصرف سوخت بالای این ماشین را بر حسب لذت بالای این ماشین می گذارید و اهل سفر هستید تویوتا هایلوکس یک انتخاب مناسب و خاص برای شماست.

اما نکته پایانی، اگر سری به سایت های اگهی خودرو بزنید، اگهی هایی از هایلوکس میبنید که در بخش توضیحات نوشته شده، آفرود نرفته ولی در عکس ها ماشین، تمام آپشن و تجهیزات آفرود را دارد و به اصطلاح تا دندان مسلح است.
اما تشخیص اینکه این هایلوکس ها به آفرود رفته اند یا نه، و وضعیت زیربندی، فنی و موتور و همچنین تشخیص رنگ آن نیازمند تخصص است، این تخصص در مجموعه کارشناسی خودروی الوچک پیدا می شود، پس با ما تماس بگیرید.

نظرات
Captcha