خودروسازی سانگ یانگ کره جنوبی، با لوکسترین محصول خود در ایران حضور دارد.
تا یک دههی قبل، خودروهای بزرگجثه و دارای ارتفاع بالا، صرفا برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده استفاده میشدند. در آن زمان، برندهای بزرگ و مطرح جهان هم محصولاتی متنوعی در کلاس شاسیبلند نداشتند و حتی عبارتی مثل کراساور، بیمعنا بود. امروزه نهتنها طیف وسیعی از انواع شاسیبلند در سبد غولهای خودروسازی دیده میشوند؛ که برندهایی مثل رنجرور، جیپ و GMC، صرفا در این سبک بدنه فعالیت دارند.
این شرکت در ابتدا سازنده ماشینآلات سنگین راهسازی، اتوبوس و کامیون بود که بعدها به سمت تولید خودروهای سواری و مخصوصا کلاس کراساور پیش رفت؛ اما با بحرانهای مالی مختلف روبهرو و چندبار دست به دست شد. در سال ۱۹۸۷ یک شرکت انگلیسی به نام پنتر وستویندز (Panther Westwinds) سهامدار اصلی سانگیانگ شد و آغازگر همکاری نزدیک آن با مرسدس بنز و ساخت موسو در ۱۹۹۳ شد. سانگیانگ در سال ۱۹۹۷ به غول صنعتی آن دوران کره جنوبی، شرکت دوو فروخته شد؛ اما در نهایت با ورشکستگی دوو در سال ۱۹۹۹، طراحی و تولید خودرو در آن توقف یافت تا اینکه با حضور قدرت بزرگ خودروسازی هند، شرکت تاتاموتورز در دوو، سانگ یانگ هم جان تازهای گرفت و با مدلهای رکستون و کایرون در حدود سالهای ۲۰۰۲ به بازار جهانی بازگشت. سرانجام در سال ۲۰۱۱، حدود ۷۰ درصد سهام سانگ یانگ به خودروساز بزرگ هند، ماهیندرا فروخته شد و از آن زمان تاکنون مبدل به چهارمین خودروساز کره جنوبی با تولید بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه در سال شده است.
سانگ یانگ رکسون G4 جذاب و زیبا است و این ظاهر زیبا در داخل کابین هم به چشم می خورد و در کابین سانگ یانگ رکستون G4 فضا پوشیده شده از چرم و چوب و آلومینیوم است و نکته جذاب دیگر در مورد این ماشین لیست کامل آپشن های رفاهی و ایمنی است و حتی می توان آن را از رقبای کره ای یک سر و گردن بالاتر دانست .
سانگ یانگ اصیل ترین تولید کننده ماشین در کره جنوبی است و از این رو انتظار میرود تا کیفیت بالایی را محصولاتش به نمایش بگذارد و رکستون G4 موفق در این بخش عمل کرده است.
باید اعتراف کنیم نمای داخلی رکستون فراتر از انتظار است.
با ورود به کابین خودرو، حتی اگر تجربهی رانندگی با ولوو XC90 یا نسل جدید شاسیبلندهای لکسوس را داشته باشید، تحت تأثیر متریال و کیفیت ساخت سانگ یانگ قرار خواهید گرفت.
حجم بالای چوب و چرم مصرفی در داشبورد، تودریها و حتی دستهدنده، کمنظیر است،
ضمن اینکه بهجای استفاده از پلاستیک سیاه در بسیاری ادوات، قطعات فلزی و نقرهای رنگ دیده میشوند.
مشخصات فنی:
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1998 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 222 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 350 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
جعبه دنده 6 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100 9.9 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت
وزن 2110 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4850 طول - 1960 عرض - 1825 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2865 میلیمتر
در مجموع، میتوان از کیفیت ساخت و سبک طراحی رکستون G4 رضایت داشت؛ اما تضمین فروش و استقبال بازار از آن، مبهم خواهد بود. هرچند طیف وسیعی از امکانات با ظاهری جذاب در شاسیبلند سانگ یانگ فراهم شده است، فقدان یک برند معتبر با اصالت بالا، خریدار احتمالی رکستون G4 را مردد خواهد کرد. از سویی دیگر، برای افرادی که بدنهی جادار و باابهت یک شاسیبلند، مثل نسخههای مختلف تویوتا پرادو و لکسوس RX اهمیت بیشتری دارد، خرید رکستون منطقی است.