ام وی ام 110، آغازگر ورود خودروهای چینی به بازار ایران

ام وی ام 110، آغازگر ورود خودروهای چینی به بازار ایران

در اواسط دهه ۸۰ شمسی بود که شرکت چری چین تصمیم گرفت که بعد از توقف تولید دوو ماتیز کره ، یک فیس لیفت از این خودرو تولید کند تا خلاء نبود این کره ای جمع و جور در بازار احساس نشود. از آنجایی که چینی ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را کپی میکنند و به بازار میفرستند شروع به زدن طرح کپی از دوو ماتیز کردند و نتیجه آن خودروی چری QQ یا همان ام وی ام ۱۱۰ شد.



ام وی ام 110 از سال 84 توسط شرکت مدیران خودرو در نسخه 3 سیلندر مونتاژ می شد . از سال  86 هم نسخه 4 سیلندر به بازار آمد.
 ام وی ام 110 خودرویی از کلاس خودروهای A Segment در ۳ تیپ فنی (۳ سیلندر ، ۴سیلندر دنده ای و ۴ سیلندر اتومات) است که ظاهر تخم مرغی ماتیز را حفظ کرده ، 
ولی سواری خشک تر و کیفیت ساخت پایین تر به خصوص در جلوبندی نسبت به ماتیز دارد.
چری در طراحی ظاهری این خودرو ، با افزودن چراغ کریستالی ، باز طراحی چراغ های عقب و افزودن مه شکن و باله عقب نسبت به ماتیز خودرویی
پویا تری طراحی کرده است.
این چینی جمع و جور در سال 95 توقف تولید شد و جای خود را به خواهر بزرگتر و بروزتر یعنی ام وی ام 110s داد که البته 110s هم زیاد مهمان ما نماند و از بازار های جهانی خداحافظی کرد.
اما نکته جالب درباره این خودرو این است که از نظر سازمان ملی استاندارد ایران ،ام وی ام ۱۱۰ حتی قبل از پراید صدر نشین لیست بی کیفیت ترین ماشین موجود در ایران است.



نکات مثبت:

۱۱۰ نکات مثبت محدودی دارد که عبارتند از :

مصرف سوخت اقتصادی ( مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر)

ابعاد کوچک و پارک راحت (طول این خودرو ۳.۵ متر است)


فرمان نرم و استهلاک قابل قبول



نکات منفی:

اما معایب این خودرو بر محاسن آن غلبه کرده و برخی از خریداران این خودرو را به طرف پراید سوق داده است.

فضای کم برای سرنشینان ، به خصوص سر نشینان عقب و فضای کم صندوق ؛ البته از این تیپ خودرو نباید انتظار ابعاد داخلی بزرگ داشت.

سیستم تعلیق ضعیف و وزن کم باعث سواری خشک این خودرو شده است (وزن خودرو ۹۰۰ کیلو گرم)

عرض کم و ارتفاع نسبتاً بلند و سیستم تعلیق ضعیف باعث پایداری کم این خودرو شده و در سرعت های بالا امکان مانور های سریع ندارد.

بازار دست دوم ضعیف به ویژه نسبت به رقیب خود یعنی پراید

و با توجه به توقف تولید این خودرو در سال ۹۵ سال به سال خریداران با کمبود قطعات یدکی مواجه میشوند

طراحی کپی شده و تکراری - غیر ایمن در رانندگی بیرون شهری - صفحه کلاچ ضعیف - امکانات رفاهی کم از معایب دیگر این خودروی کوچک است.

نکته فنی : با توجه به پیشرانه ضعیف این خودرو که در تیپ ۳ سیلندر ۸۰۰ cc و در تیپ ۴ سیلندر ۱۱۰۰cc است صفر تا صد این خودرو حدوداً ۱۴ ثانیه است ولی در شتاب گیری اولیه (صفر تا شصت) بازدهی خوبی از پیشرانه مشاهده میشود ولی بعد از سرعت شصت توان از موتور گرفته میشود و شتاب گیری به شدت کاهش میابد.

اگر به صحفه کیلومتر این خودرو را نگاه کنید عدد ۲۲۰ به عنوان سرعت نهایی نوشته شده که آرزویی برای ام وی ام ۱۱۰ بیش نیست. 
طبق تست های صورت گرفته حداکثر سرعت این خودرو ۱۳۰ کیلومتر است.

بازه قیمتی این خودرو از ۲۵ میلیون تا ۴۵ میلیون بر اسال تیپ فنی و سایر موارد است
و اصلی ترین رقیب این خودرو پراید است.

نتیجه گیری :

اگر به دنبال خودرویی شهری و کم مصرف می‌گردید، بهتر است به سراغ پراید بروید، زیرا بعد از مدت کوتاهی از خرید ام وی ام 110 باید به دنبال قطعات یدکی آن در بازار بگردید که احتمال عدم 
موجود بودن آن‌ هم کم نیست و همچنین بازار دست دوم این خودرو ضعیف است زیرا فضای بسیار اندک آن باعث شده تا نتواند مشتریان خانوار ایرانی را به خود جلب کند.
در واقع باید گفت که از این کوچولوی چینی برای ما آبی گرم نمیشود!
نظرات
 
 
Captcha