ریمپ چیست؟
بیشتر وسایل نقلیه مدرن یک رایانه کوچک (ECU)دارند که وظیفه کارکرد موتور را بر عهده دارد. کمپانی های خودروسازی از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو به طور پیش فرض قبل از ارائه وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم میکنند. این کار به این دلیل انجام می شود که تولید کنندگان خودروها را در سراسر جهان به فروش می رسانند. نکته مهم اینجاست که در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت را در نظر گرفته شوند. بنابراین تنظیمات ایسیو به صورت کلی و با در نظر گرفتن تمامی پارامتر های کمی و کیفی دنیا و تولید انبوه انجام میشود. ریمپ می تواند یک روش بسیار مقرون به صرفه برای بهبود کارایی وسیله نقلیه شما باشد.
ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟
ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو میشود. برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری متغیر است . نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثرراندمان تغییر پیدا می کند که این کار با عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود. مپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است. هنگامی که ماشین شما ریمپ می شود می شود، نرم افزار تنظیم شده به پورت OBD وصل می شود و سپس مپ خودرو را با نسخه جدید تغییر می دهد تا عملکرد موتور را افزایش دهد. توانایی فلش به طور مستقیم از طریق OBD باعث میشود که صنعت ریمپ ایسیو به طور چشمگیری جهش پیدا کند.
مزایای ریمپ:
اگر عملیات ریمپ ایسیو به صورت تخصصی و درست صورت گیرد، میتواند مزایایی از جمله بالا بردن راندمان احتراق که به دنبال آن گشتاور و شتاب خودرو بیشتر می شود و به عبارت دیگر نوعی تیونینگ خودرو است،کاهش دمای آب و زودتر شروع شدن کارکرد فن خودرو هنگام بالا امدن دمای رادیاتور خودرو : کاهش دمای فن یکی از بهترین کارهایی است که میتوان هنگام ریمپ ایسیو خودرو انجام داد چون با کاهش دمای فن خودرو از طریق ریمپ ایسیو ، دیگر ماشین شما جوش نمی آورد و با تنظیم و استاندارد سازی پاشش انژکتورها ، هنگام ریمپ ایسیو مصرف سوخت شما کاهش می یابد که این نه تنها در شهر هایی مانند تهران باعث کاهش آلودگی هوا می شود بلکه با شرایط گرانی ، به اقتصاد شما و خانواده کمک می کند .
معایب ریمپ:
اگر ریمپ به صورت اشتباه و غیر تخصصی انجام پذیرد، به عنوان مثال اگر آوانس جرقه به صورت غلط تنظیم شود میتواند باعث افزایش دمای موتور تا حد بسیار خطرناک، افزایش استهلاک قطعات موتور، افزایش میزان مصرف سوخت، کاهش کیفیت عملکرد پیشرانه و به طور کلی کاهش عمر موتور خودرو گردد.
در کل بهتر است ریمپ انجام ندهید و تنظیمات شرکت سازنده را بهم نریزید اگر هم مایل به این کار بودید از افراد حرفه ای استفاده کنید.