رانا هیبرید، آیا مردم استقبال میکنند؟

رانا هیبرید، آیا مردم استقبال میکنند؟

 رانا هیبرید در اصل خودرویی پلاگین هیبرید به حساب می آید که می تواند با برق شهری باتری های خود را شارژ نماید. نام دیگر این خودرو «رانا دو نیرو» است. این خودرو جرم خالص ۱۴۷۰ کیلوگرم را دارد و ۳۶۱ کیلوگرم سنگین تر از نمونه بنزینی است. در رانا هیبرید پیشرانه بنزینی به چرخ های جلو متصل نیست و تنها وظیفه تامین انرژی قوای محرک الکتریکی را دارد. این سبک فنی جز به روزترین فناوری های خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید است که باعث می شود، مهندسی خودرو ساده تر شود و استهلاک آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. یکی دیگر از مزیت های سامانه های هیبریدی این چنینی، پایدار بودن میزان توان و قدرت خودرو است و باعث می شود تا خودروی هیبریدی مورد نظر با کمترین نوسان فعالیت خود را انجام دهد. این سبک فنی هیبریدی در خودروهایی چون میتسوبیشی اوتلندر PHEV دیده میشود.

Image result for vhkh fvrd

رانا برقی نسبت به خودروی مشابه احتراقی آن حدود ۱۰۰ کیلوگرم افزایش وزن داشته است. باتری این خودرو در کف خودرو و کف صندوق عقب جانمایی شده است و به این ترتیب حجمی از داخل صندوق عقب را اشغال نمی کند. توان موتور الکتریکی استفاده شده در این خودرو نیز با توان ۹۰ کیلووات و گشتاور ۲۲۰ نیوتون متر است.

باتری های رانا پلاگین هیبرید طی حدود ۴ ساعت با برق شهری شارژ می شوند و می توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری را با دستگاه های شارژ سریع در ۳۰ دقیقه تامین نمود. در کنار اینکه پیشرانه بنزینی همیشه با فعالیت خود باتری های این خودرو را شارژ می کند، فرایند بازیافت انرژی هم در ترمزگیری و شتاب منفی در رانا دو نیرو دیده می شود. با شارژ کامل باتری های این سدان ملی می توان بدون نیاز به روشن شدن پیشرانه بنزینی مسافت نزدیک به ۹۶ کیلومتر را پیمود. همچنین با شارژ کامل باتری ها توسط برق شهری و باک بنزین پر، رانا هیبرید می تواند تا بیش از هزار کیلومتر را بدون توقف حرکت کند. فعالیت پیشرانه یک لیتری بنزینی رانا دو نیرو تنها در هر کیلومتر ۱۰۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند و در حالت تمام برقی، آلایندگی این خودرو صفر است.

Image result for vhkh fvrd

حدود ۵۰ درصد از قطعات این خودرو داخلی سازی شده است و کالیبراسیون، سیستم برق و قطعات مکانیکی و تمام طراحی قطعات آن در داخل شرکت ایپکو انجام شده است. سامانه وی سی یو این خودرو نیز کاملا بومی سازی شده است. پیش بینی می شود ظرف مدت دو سال نمونه اولیه آن به تولید انبوه خواهد رسید

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۹ ثانیه به خاطر وجود گشتاور حداکثری در دور نزدیک به صفر، از ویژگی های دیگر رانا هیبرید ایران خودرو و ایپکو است. این خودرو در شرایط شارژ بودن ظرفیت باتری ها با برق شهری و پیمودن یک سیکل ترکیبی کامل در حین فعالیت پیشرانه بنزینی، مصرف سوخت ۱٫۶ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. یکی دیگر از ویژگی های پروژه رانا هیبرید و دنا هیبرید این است که با توجه به فناوری باتری های جدید، فضای صندوق عقب همچنان کاربردی و جادار باقی مانده است.

این ایستگاه شارژ که توسط شرکت ایپکو توسعه یافته است، به دلیل ارتباطاتی که می تواند با سامانه ارتباطی کن خودرو و بی ام اس باتری برقرار کند، با خودروهای داخلی تطابق دارد. هم چنین این ایستگاه شارژ ۳.۷ کیلو وات است که قابلیت ارتقا به ۷.۴ کیلو وات را نیز دارد.

به نظر شما مردم ایران از رانا هیبرید استقبال میکنند ؟

نظرات
Captcha