اگر ماشین زمان داشتیم و به دو سال پیش برمیگشتیم، میتوانستیم با حدود 85 تا 100 میلیون تومان یک سانگ یانگ تیوولی یا چری تیگو 7 اکسلنت فول تهیه کنیم؛ اما متاسفانه در زمان نوشتن این بلاگ (تیر ماه 1398) قیمت سانگ یانگ تیوولی 2018 حدود 420 میلیون و قیمت چری تیگو 7 اکسلنت 1398، حدود 414 میلیون تومان است. فلسفه وجودی سانگ یانگ تیوولی، یک خودرو اقتصادی باکیفیت است. این خودرو که اولین بار در سال 2015 به بازار کره جنوبی عرضه شد، توانست خیلی زود در کشورهای آسیایی، خاورمیانه و البته استرالیا به محبوبیت بالایی برسد. این خودرو پس از هیوندای سانتافه، رکورددار واردات به ایران را دارد و بدون شک یکی از محبوبترین و البته خوشفروشترین اتومبیلهای بازار خودرو کشور است. این خوش تیپ کرهای یک مینی SUV به حساب میآید و از نظر ظاهری در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در مقابل چری تیگو 7 را داریم که در دو تیپ IE و اکسلنت در ایران مونتاژ میشود. چری تیگو 7 را میتوان گرانترین و البته مدرنترین خودرو چینی بازار ایران دانست که توانست نظر بسیاری را نسبت به وضعیت اتومبیلهای چینی عوض کند. چری تیگو 7 یک کراس اور کامپکت به حساب میآید که برخلاف دیگر هم میهنان خود از امکانات رفاهی قابل توجهی برخوردار است که همین موضوع سبب شده است که بازار فروش بهتری نسبت به دیگر خودروهای چینی داشته باشد. در ادامه این نوشته کوتاه قصد داریم سانگ یانگ تیوولی و چری تیگو 7 را با هم مقایسه کنیم تا افرادی که به دنبال خرید یک کراس اور با قیمت حدودی 400 میلیون تومان هستند، بتوانند با آگاهی بیشتر تصمیم خود را بگیرند.
پیشرانه و سیستمهای فنی؛ انتظار زیادی نداشته باشید.
سانگ یانگ تیوولی یک خودرو دیفرانسیل جلو شهری به حساب میآید که به لطف موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر دایملر قادر است تا 128 اسب بخار نیرو تولید کند؛ از همین رو سانگ یانگ تیوولی را میتوان یک اتومبیل با مصرف سوخت بهینه دانست زیرا این خودرو در هر 100 کیلومتر حدود 5.7 لیتر بنزین مصرف میکند. گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک این خودرو دقت خوبی دارد و شتابگیریهای جادههای خارج از شهر شما را ناامید نمیکند. صفر تا صد سانگ یانگ تیوولی حدود 13 ثانیه است که عدد زیاد جالبی به نظر نمیرسد اما میتوان این موضوع را در مقابل کیفیت بالای ساخت قطعات فنی نادیده گرفت.
در مقابل تیگو 7 با سیستم دیفرانسیل جلو را داریم که به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است و میتواند حدود 147 اسب بخار نیرو تولید کند که این امر سبب شده چری تیگو 7 در کمتر از 11 ثانیه از صفر به صد کیلومتر برسد. گیربکس دو کلاچه چری تیگو 7 حس رانندگی اسپرت را در شما ایجاد میکند اما انتظار زیادی از هندلینگ خودرو نداشته باشید، زیرا برخلاف تیوولی، چری تیگو 7 فرمان و سیستم تعلیق نسبتا خشکی دارد. البته بر اساس گفتههای خریداران این خودرو، شما با تعویض پلوسها و کمک فنرها میتوانید سیستم تعلیق مناسبتری را در چری تیگو 7 تجربه کنید. اما به صورت کلی نمیتوان این موضوع را انکار کرد که کیفیت مونتاژ و برخی از قطعات چری تیگو 7 چنگی به دل نمیزند و شاید بهتر باشد در زمان خرید این خودرو وضعیت گارانتی و سرویسهای پس از فروش آن را مورد بررسی قرار دهید. مصرف سوحت چری تیگو 7 کمی بیشتر از تیوولی میباشد اما به لطف تکنولوژیهای جدید به کار رفته در این خودرو شما میتوانید با بهرهگیری از سیستم رانندگی ECO مصرف سوخت خودرو را در فضاهای شهری کاهش دهید.
کابین و امکانات رفاهی؛ تفاوتها را میتوانید لمس کنید!
سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی، گرمکنهای صندلیهای جلو، مانیتور 7 اینچی لمسی، دوربین عقب و جلو، سنسور پارک، فناوری رانندگی سه حالته، کلیس استارتر، کنترل ایستایی در سربالایی از جمله مهمترین امکانات سانگ یانگ تیوولی به حساب میآید که البته با 400 میلیون تومان پول، این تجهیزات در قالب یک انتظار حداقلی جا میگیرد. در مقابل تیگو 7 هم تقریبا از همین امکانات برخوردار است با این تفاوت که مجهز به دوربین 360 درجه، سقف پانوراما، صندلی برقی راننده و سیستم تهویه اتوماتیک است. پس پیشنهاد میشود خودتان را زیاد درگیر مقایسه امکانات این دو خودرو نکنید و بجای این موضوع به سراغ کیفیت متریال داخل کابین این دو کراساور شهری برویم.
زمانی که وارد چری تیگو 7 میشوید شاید آن 400 میلیون تومانی که بابت خودرو پرداخت کردهاید، حس پشیمانی در شما ایجاد کند. باز هم داشبورد پلاستیکی سخت! به نظر میرسد در چین چیزی به نام داشبورد باکیفیت هنوز برای خودروسازان این کشور تعریف نشده است. داشبورد تیوولی هم پلاستیکی است اما شما با یک لمس ساده میتوانید کیفیت ساخت بالای آن را متوجه شوید. اما از حق که نگذریم، داشبورد چری تیگو 7 بسیار زیباتر از داشبورد تیوولی است و تریم دو رنگ آن حس خودروهای آلمانی باکیفیت را در شما ایجاد میکند؛ البته تا زمانی که المانهای داشبورد را لمس نکنید! طراحی صندلیهای تیگو 7 و تیوولی مشابه هم هستند اما به نظر میرسد چری این خودرو را در قالب یک اتومبیل خانوادگی طراحی کرده است و میتوان گفت پنج نفر به راحتی در تیگو 7 میتوانند بنشینند که این موضوع در سانگ یانگ تیوولی صدق نمیکند.
چینی یا کرهای؛ مسئله این است.
کرهایها سالها است که با تولید و عرضه خودروهای باکیفیت در ایران، توانستهاند رضایت و اعتماد ما را جلب کنند؛ اما چینیها بگونهای از صفر شروع کردند و با عرضه خودروهای بیکیفیتی مانند MVM110 و هافی لوبو، از همان ابتدا اعتماد خریداران خودرو را در ایران زیر سوال بردند، اما در دو سال اخیر چینیها وارد رقابت با کرهایها شدند که این امر سبب شد شاهد اتومبیلهای مدرنی مثل تیگو 7 باشیم. با این وجود هنوز هم نمیتوان بازار دست دوم خوبی برای این خودروها در نظر گرفت و معمولا صاحبان اتومبیلهای چینی دچار ضرر و زیان زیادی در زمان فروش میشوند. پس اگر به دنبال کیفیت و بازار مطمئن هستید، سانگ یانگ تیوولی شاید گزینه بهتری باشد، اما از وسوسه تجهیزات مدرن و البته خدمات پس از فروش خوب چری تیگو 7 نمیتوان گذشت!.