برخلاف سالهای گذشته, امروزه با 100 میلیون تومان گزینههای زیادی پیش روی ما نیست و برای خرید یک خودروی صفر کیلومتر با بودجه حدود 100 میلیون تومان باید به سراغ خودروهای قدیمی داخلی برویم. با توجه به وضعیت بازار سعی کردیم منطقیترین خودروهایی که میتوان با 100 میلیون تومان خریداری کرد را برای شما پیدا کنیم تا دفعه دیگر که برای خرید یک خودرو به بازار مراجعه میکنید، بتوانید هوشمندانهتر و با آگاهی بیشتر معامله خود را به پایان ببرید.
405 SLX، ترکیبی ایرانخودرو!
پلتفرم قدیمی پژو 405 و موتور خستهکننده TU5 پژو 206، تنها ابزارهایی هستند که ایرانخودرو را سرپا نگه داشتند. در تیر ماه امسال (1398) خودرو پژو 405 SLX در بازه قیمتی 84 تا 87 میلیون تومان معامله میشود. موتور TU5 یک پیشرانه کم استهلاک است که بر روی پلتفرم 405 میتواند تا
108 اسببخار نیرو تولید کند که به نظر میرسد برای بدنه سنگین وزن 405، عدد زیاد جالبی به نظر نرسد. صفر تا 100 این خودرو حدود 14 ثانیه گزارش شده؛ البته به شرطی که خودرو در شرایط مساعد و بدون بار اضافی تست شود. با این وجود 405 SLX گرانترین تیپ خودروهای 405 به حساب میآید که مصرف سوخت نسبتا پایینی دارد، اما سایه بازار ضعیف این خودرو همیشه روی سر صاحبان آنها سنگینی میکند.
پژو 206، پیرمرد محبوب، جوانپسند و خوشفروش!
زمانی که طراحان پژو 206 در سال 1995 این خودرو را طراحی و تولید کردند، شاید هیچگاه فکر این را هم نمیکردند که تا سال 2019 این خودرو در ایران تولید شود. البته که پژو 206 تولید شده در ایران هیچ شباهتی از نظر سیستمهای فنی با نمونههای فرانسوی ندارد. در تیر ماه امسال (1398) خودرو پژو 206 تیپ 5 در بازه قیمتی 98 تا 100 میلیون تومان معامله میشود. پژو 206 در ابتدا شش تیپ مختلف داشت، ولی از سال 1391 فقط تیپهای 2 و 5 آن در خطوط تولید باقی ماندند. مهمترین تغییر درمیان تیپهای 206 برای تیپ 2 آن اتفاق افتاد که از سال 1390 به ترمزهای ABS و همچنین ایربگهای جلو مجهز شد. سری نخست تیپ 5 نیز تا قبل از 1386 با قطعات مرغوب فرانسوی تولید میشد اما بعدها و با داخلیسازی بیشتر آن، این روزها دیگر تفاوت کیفی چندانی میان تیپ2 و تیپ5 وجود ندارد. بدون شک ظاهر 206 در بین خودروهای داخلی زیر 100 میلیون تومان، یک سر و گردن از بقیه بالاتر است، اما باید این واقعیت را قبول کرد که دیگر جذابیت زیادی ندارد!
سمند؛ خودرو ملی یا پژو ایرانی!
ایران خودرو در سال 1380 محصول جدیدی را بر مبنای پلتفرم 405 به بازار معرفی کرد و نامش را سمند گذاشت. سمند در مدلها و تیپهای مختلف تولید شد اما تولید همه آنها عاقبت خوبی نداشتند و فقط مدل EF7، ساده با موتور XU7 و سورن در رقابت باقی ماندند. شما در تیر ماه امسال (1398) میتوانید با حدود 91 تا 98 میلیون تومان یک سمند EF7 دوگانه سوز یا سمند سورن صفر کیلومتر تهیه کنید. سیستم تعلیق خوب، کیفیت ساخت بالا، موتور کم مصرف از جمله خصوصیات مثبت خودروهای سمند است که مدل تولید آنها برای قبل از سال 1388 است. متاسفانه ایران خودرو برای پایین نگه داشتن قیمت سمند بعد از افزایش قیمت ارز، اقدام به کاهش کیفیت ساخت خودروهای سمند کرد.
کوییک؛ کباب کوبیده 5 هزار تومانی!
کوییک آخرین محصول سایپا است که در واقع نشانگر تمام توان خودروسازی ایران میباشد. این خودرو که در سه تیپ دندهای، اتوماتیک و اتوماتیک پلاس عرضه شده است بر روی پلتفرم X100 که همان پلتفرم پراید است طراحی شده. اگر میخواهید با حدود 101 تا 105 میلیون تومان خودرویی با گیربکس اتوماتیک بخرید، بدون شک کوییک تنها گزینه شما است. گیرکس CVT سایپا کوییک کیفیت خوبی دارد، اما از نظر قطعات منتاژی و کیفیت ساخت تجهیزات داخلی، کوییک وضعیت مطلوبی ندارد. البته امکاناتی همچون سیستم مولتی مدیا با مانیتور 6 اینچی، دکمههای کنترلی روی فرمان، دوربین و نویگیشن و استارت دکمهای در نسخه فول کوییک دیده میشود که باعث شده است بسیاری از خریداران این خودرو، از کیفیت ساخت بد و پیشرانه ضعیف این اتومبیل چشمپوشی کنند.
زمانی با 100 میلیون تومان میتوانستیم خودروهای باکیفیت ژاپنی و کرهای تهیه کنیم، اما امروزه با این مقدار پول انتخابهای زیادی ندارید. امیدوارم این نوشته کوتاه سبب شده باشد تا با حدود 100 میلیون تومان بتوانید گزینههای بهتری را در نظر بگیرید که هوشمندانهتر اتومبیل مد نظر خود را خریداری کنید.