ورود کلاس C مرسدس بنز به ایران، قدمت طولانی دارد. مرسدس بنز کلاس سی (Mercedes Benz C-Class) خودرویی است. مرسدس بنز کلاس C از سال 1994 وارد بازار ایران شده است و تاکنون در نسخههای مختلف همچون مرسدس بنز C200، مرسدس بنز C180، مرسدس بنز C240، مرسدس بنز C300 و مرسدس بنز C350 معرفی شده است. بعد از فیسلیفت 2012 مرسدس C-class، مدلهای 6 سیلندر W204 از کشورمان خداحافظی کردند و تنها نسخههای C200 و تعداد محدودی نیز از نسخه C250 در بازار باقی ماندند. مرسدس بنز C200 نیوفیس، چراغهای خشنتری دارد، نواری از دیلایتهای LED به درون چراغهایش افزوده و سپرهایش نیز از نو طراحی شدهاند. کابین مرسدس بنز C200 نیز برای آنکه از آن حالت کسلکننده سابقش فاصله بگیرید، دستخوش تغییراتی شد که مهمترینشان طراحی دوباره کنسول، داشبورد و فرمان خودرو است. در قسمت فنی اما اتفاقات مهمتری رخ داده؛ W204 نیوفیس به تکنولوژی BlueEFFICIENCY مجهز شده بود که یعنی برای کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت خودرو، هم شاسی آن سبکتر شده، هم تایرهایش بهینهتر شده، هم جلوپنجرهاش تغییر کرده، هم جعبهدندهاش به 7 سرعته ارتقایافته و هم اینکه سیستم توربوشارژر نیز جایگزین سوپرشارژر شده است. در سالهای 2015 و 2016 تعداد اندکی از مدلهای نسل چهارم مرسدس بنز C200 به ایران آمدند. این نسل، که با کد W205 شناخته میشود، برخلاف نسلهای قبلی مرسدس بنز C200 دیگر در کلاس نیمهلوکسها قرار نداشت بلکه حالا باید آن را در گروه لوکسها جای داد. مجموعه کارشناسی خودرو الوچک با در نظر گرفتن تمام شاخصهای تاثیرگذار بر روی قیمت خودروهای مرسدس بنز C200، اقدام به استفاده از دستگاههای G-Scan 2 با آپدیت 2019 کرده است تا در پروسه کارشناسی این خودروهای لوکس وارداتی، تمام سنسورها و سیستمهای فنی آنها مورد آنالیز قرار بگیرند.
تست دیاگ مرسدس بنز C200 در مقابل مشتری
قطعا مهمترین بخش کارشناسی خودروهای مرسدس بنز C200، تست دیاگ است. دیاگ اتومبیلهای کلاس C این امکان را فراهم میسازد که اطلاعات سنسورهای ECU یا همان کامپیوتر خودرو را برای کارشناس خودرو به نمایش دربیاید. سپس کارشناس میتواند با بهرهگیری از دادههای ECU تمام مشکلات فنی و البته کارکرد واقعی خودروهای مرسدس بنز C200را تعیین کند. همانطور که میدانید امروزه بسیاری از سودجویان و دلالان بازار خودرو با کم کردن کیلومتر شمار اتومبیلها، به نحوی سعی میکنند که آنها را با قیمت بیشتری نسبت به ارزش واقعی بفروشند؛ به همین دلیل پیشنهاد میشود که قبل از خرید هر مدل از خودروهای مرسدس بنز C200، حتما از کارشناس برای بررسی وضعیت کارکرد خودرو کمک بگیرید. در نظر بگیریم که وضعیت فنی سیستمهای خودرو یک معیار بسیار مهم در قیمتگذاری مرسدس بنز C200 آنها است. از همین رو برای تعیین قیمت خودروهای کلاس سی مرسدس بنز باید تمام سنسورهای اصلی ECU بررسی شود. اگر در تست دیاگ خطایی مشاهده شود، کارشناس خودروهای مرسدس بنز C200 وظیفه دارد آن را به خریدار و فروشنده اعلام کند. بسیاری از اررورهای اعلام شده از سوی دستگاه دیاگ، ممکن است باعث ایجاد هزینههای هنگفت تعمیرگاهی برای خریدار خودرو شوند. همچنین دستگاههای دیاگ مدرن استفاده شده توسط کارشناسان مجموعه الوچک، قادر هستند موضوعاتی مثل باز شدن ایربگ یا کالیبره نبودن سنسور 360 درجه ماشینهای مرسدس بنز را مورد بررسی قرار دهند.
تست رنگ و وضعیت بدنه خودروهای مرسدس بنز C200
همانطور که میدانید هرگونه رنگ شدگی بدنه یا آسیبهای سطحی مثل خط و خشهای رنگ و حتی آثار صافکاری بدون رنگ، میتواند بر قیمت نهایی خودروی مرسدس بنز C200 تاثیرگذار باشد. به همین دلیل پس از تست دیاگ، بدنه خودرو حتما باید بررسی شود. تشخیص صافکاری و نقاشی مجدد بدنه خودرو با بهرهگیری از دستگاههای تشخیص رنگ تخصصی انجام میشود. کارشناس خودرو الوچک با در نظر گرفتن سگمنت خودرو تمام نقاط بدنه آن را با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ مورد آنالیز قرار میدهد و گزارشی کامل از وضعیت سلامت ظاهری و بدنه خودرو به خریدار یا همان سفارش دهنده سرویس کارشناسی ارائه میدهد.
بررسی اصالت آپشنهای کلاس C مرسدس بنز
پس از بررسی اطلاعات دیاگ و وضعیت بدنه خودروهای کلاس C مرسدس بنز، در نهایت کارشناس خودرو الوچک اصالت آپشنهای این اتومبیلها را مورد بررسی قرار میدهند؛ زیرا این خودروهای لوکس در سالهای متفاوت معمولا در طیف گستردهای از امکانات و تجهیزات رفاهی عرضه میشوند. در نظر بگیرید که اصالت آپشنها یک امر بسیار مهم در قیمتگذاری خودروهای مرسدس بنز C200 است. بر اساس شاخصها و معیارهای قیمتگذاری در بازار، امکانات و تجهیزاتی که به صورت دستی بر روی خودروها نصب شدهاند، فاقد ارزش مادی هستند و معمولا در پروسه قیمتگذاری خودروهای مرسدس بنز C200 فقط آپشنهای فابریک خودرو بر روی قیمت آنها تاثیرگذار است.