تارا، ستاره‌ی نوظهور بازار خودروی کشور؟

تارا، ستاره‌ی نوظهور بازار خودروی کشور؟

تارا یا همون K132 محصول جدید و پرحاشیه‌ای که قرار است به زودی توسط ایران خودرو عرضه بشود. اینکه می‌نویسم پرحاشیه اصلا فکر نکنید منظورمان این بود که ماشین در روز رونمایی در برابر وزیر روشن نشد و چراغ عقب آن هم سوخته بود! منظور از حاشیه این است که این ماشین قرار بود در اصل پژو 301 باشد اما به خاطر رفتن آمریکا از توافق برجام، شرکت پرژو که قرار بود این ماشین را در ایران تولید کند هم به تبع آن و ترس از تحریم توسط آمریکا، ایران را ترک کرد و ایران‌خودرو که دستش در پوست گردو مانده بود، سعی کرد از تهدیدها فرصت بسازد و پژو 301 را به تارا تبدیل کرد!

خودروی تارا روی پلتفرم توسعه یافته پژو 301 ساخته شده است و در ساختش از فناوری جوشکاری لیزری و CMT استفاده شده است. ایران‌خودرو قرار بود روی این پلتفرم 5 خودرو را در سگمنت های مختلف تولید کند که پژو 301، 2008 و 208 هم شامل آن بود. شایان ذکر است که CMT یک فناوری جدید جوشکاری است که استحکام بیشتری دارد و از تکنولوژی انتقال فلز سرد استفاده می‌کند.

تارا یک خودرو کلاسC است و قرار هست تولید آنآن از بهمن شروع شود. این کلاس از خودرها، خودروهایی خانوادگی کوچک که انتظارات پایه‌ای یک خانواده را از جهت فضا، امکانات و قدرت پشرانه براورده می‌کند محسوب می‌شود و در این کلاس خبری از آپشن‌های لوکس و فضای بزرگ نیست. این ماشین قرار است با دو موتور عرضه شود؛ موتورEC5 یا همون TU5 پلاس که توان تولید 115 اسب بخار را داره و همینطور در آینده با موتور EF7 توربو نیز عرضه خواهد شد. اضافه کنیم که EC5 تفاوتش با TU5 در این است که زمان بندی سوپاپ‌ها آن و پمپ روغنش متغیر است و حدودا 5 اسب بخار هم قوی تر از TU5 است.

روی این ماشین قرار است هم گیربکس اتومات و هم گیربکس دنده‌ای قرار بگیرد که در نسخه دنده دستی آن 2 ایربگ و در نسخه اتومات آن هم 4 ایربگ تعبیه شده است. از لحاظ فضای داخلی تارا با داشتن فاصله‌ی محوری 2مترو 6.5 سانت دارای فضای داخلی ایده عالی است و نسبت به رقبا هم جزو خودروهای بزرگ محسوب می‌شود.

گیربکس اتومات آن یک گیربکس 6 سرعته از شرکت انگ اتومبیل است که نسخه کپی از گیربکس آیسن ژاپن می‌باشد. البته خود گیربکس آیسن که نسخه قدیمی‌اش روی اچ‌سی‌کراس استفاده شده بود خیلی هم مطلوب نبود حال باید ببینیم نسخه کپی آن روی تارا در دراز مدت چه عملکردی خواهد داشت.

روی این ماشین یک سری اپشن های جدیدی را مثل TPMS ، کنترل الکتریکی پایداری، ورود بدون کلید و-شروع حرکت در سربالایی را داریم که آپشن‌های خوبی به نسبت سایر خودرهای تولید داخل به حساب می‌آیند ولی ای کاش خیلی زودتر این آپشن‌ها در خودروهای تولید داخل استفاده می‌شد و البته امیدواریم که این آپشن‌ها روی این خودرو ماندگار باشند و حذف نشوند ضمن اینکه امیدواریم این خودرو وقتی دست مشتریان می‌رسد هم بدون این آپشن‌های اعلامی نباشد.

ایران خودرو مدعی است که تارا از رقبای موجود در ایران مانند شاهین، جک j5، بسترن B30، دنا پلاس و... بهتر است اما این ادعا در پاسخگویی این ماشین در شرایط مختلف در بازار مشخص خواهد شد.

همانطور که می‌دانید قیمت شاهین حدود 260 میلیون تومان اعلام شده و با وجود اینکه تارا در هر قسمتی از شاهین بهتر است و فناوری بالاتری دارد، احتمالا با قیمت بالاتری عرضه شود اما ممکن است با توجه به تفاوت قیمتی بین قیمت کارخانه‌ای دنا پلاس توربوی اتومات و قیمت بازار آن، این خودرو هم دچار چنین تفاوت‌هایی شود ضن اینکه در نهایت باید ببینیم که با طرح آزادسازی قیمت‌ها موافقت می‌شود یا خیر چون تارا نیز در این لیست قرار دارد.

نظرات
Captcha