سیر تولد و تکامل پرادو , برادر کوچک لندکروز

سیر تولد و تکامل پرادو , برادر کوچک لندکروز

شرکت تویوتای ژاپن ، دومین خودروساز جهان می باشد که محصولات محبوب و پرفروشی مثل حضرت لندکروزر ، پرادو ، یاریس ، کرولا ، کمری و... تولید کرده است. توی این پست میخواهیم برادر کوچک تر لندکروز ، یعنی تویوتا لندکروزر پرادو را بررسی کنیم .

 

پرادو نسل اول

چرا نام این خودرو لندکروزر پرادو است ؟!

لندکروزر یکی از خودروهای محبوب ، عضلانی و همه جاروی تویوتا محسوب میشود که طرفدارانی زیادی در دنیا و ایران دارد.

در دهه ۸۰ میلادی تویوتا بعد از حدود ۳۰ سال ساختن لندکروزر های مختلف به فکر افتاد تا خودرویی ارزان تر ، ساده تر و با امکانات کمتر برای علاقمندان به لندکروزر که میخواهند هزینه کمتری کنند بسازد .

به این ترتیب پرادو از مدل استیشن سری 70 لندکروزر اولین پرادوی تاریخ را ساخت که به نوعی فیس لیفت لندکروزر سری 70 بود.

کد اتاق این نسل پرادو j70 بود و این نسل از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ روی خط تولید بود.

نسل دوم پرادو

 

اما نسل دوم بیشتر یک پرادو بود تا یک لندکروزر، و این به معنای آغاز جداشدن پرادو از لندکروزر بود .

این نسل دارای پیشرانه های ۶ سیلندر بود و در دو تیپ ۳ درب و ۵ درب عرضه می شد. کد اتاق این نسل j90 بود و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید بود. جالب است بدانید این نسل پرادو به بازار آمریکا راهی پیدا نکرد .

اما در مقابل تعدادی محدودی از این نسل پرادو وارد ایران شد ولی اکثرا در اختیار ارگان های نظامی و دولتی بود اما با این حال آغاز ورود پرادو به ایران از نسل سوم کلید خورد و تعداد قابل توجهی از نسل سوم پرادو لاستیک بروی خیابان های ایران گذاشتند .

 

نسل سوم پرادو

 

نسل سوم پرادو با کد اتاق J120  از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در شرکت تویوتا به تولید می رسید .

اما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو ، پرادو از سال ۲۰۰۵، بعد از آزاد شدن این ممنوعیت وارد ایران شد .

نسل سوم پرادو از نظر فنی دو تیپ  GX و VX داشت که تیپ GX مجهز به پیشرانه 4 سیلندر ۲.۷ لیتری و تیپ VX مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری بود. این نسل از پرادو مانند نسل قبلی در دو تیپ ظاهری ۳ درب و ۵ درب تولید می شد .

 

آپشن های پرادوی نسل سوم

 

نمونه‌های 6 سیلندر پرادو نسل سوم با دارا بودن مواردی همچون سانروف، یخچال ،  تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق ،

روکش چرمی صندلی‌ها(سفارشی) ، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن(سفارشی)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، 6 عدد ایربگ(سفارشی) و... در سطح خوبی قرار داشته و به نسبت سال ساخت، کاملا راضی‌کننده بودند اما نمونه‌های 4 سیلندر، حتی با در نظرگرفتن رقبای هم سن و سال نیز آپشن خاصی نداشته و از این نظر کاملا معمولی جلوه

می‌کردند .

مزایای پرادوی نسل سوم

 

پرادوی نسل سوم از نقاط قوتی همچون، کیفیت ساخت مناسب و دوام بالای قطعات ، کابین ساکت، توانایی آفرود قابل توجه، قیمت نسبتا مناسب قطعات یدکی، استهلاک قابل قبول، مصرف سوخت منطقی،سیستم تهویه قوی، خدمات پس از فروش گسترده ، بازار دست دوم مناسب برخوردار بود .

همچنین کابین جادار برای سرنشینان حتی در تیپ ۳ درب از مزایای دیگر این خودرو می باشد .

پرادو به آسانی قابلیت تجهیز شدن را دارد ، به خصوص برای تبدیل آن ، به یک خودروی آفرودی .

 

معایب پرادو نسل سوم

 

هندلینگ این خودرو نسبتا راضی کننده می باشد ، ولی به دلیل SUV بودن و نداشتن سیستم کنترل کشش و کمی ضعف در سیستم تعلیق این خودرو در نسخه های ۴ سیلندر نسل سوم،

حرکات عرضی بدنه در سرعت‌های بالا زیاد است و اگر رعایت نکنید، ممکن هست که با این خودرو چپ کنید. در کل این نسل پرادو

تعادل امنیت بخش در سرعت های بالا ندارد و قابلیت مانورهای سریع را دارا نیست .

 

نکته کارشناسی: در هنگام فروش نسل سوم پرادو برخی از فروشندگان ادعا میکنند که

فلاپ های این خودرو به دلیل ماندن بین درب پارکینگ یا مالیدن به خودروی دیگر ، درخت ، تیر چراغ و... رنگ شدگی دارد .

اما تعداد کمی از فروشندگان ادعایشان دروغ هست و فلاپ های خودرو به دلیل واژگونی رنگ شدگی دارد .

 

مشکل بعدی پرادو نسل سوم این است که اگر نمونه 4 سیلندر را انتخاب کنید، باید با پیشرانه نه‌چندان پرقدرت و کمبود آپشن آن نیز کنار بیایید. البته شاید بشه قیمت نه‌چندان منطقی برخی نمونه‌ها این خودرو رو از نقاط ضعف خودرو دانست که البته این مورد شامل تقریبا تمامی خودروهای کارکرده با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی در بازار کشور هست و تنها منحصر به پرادو نمی باشد .

از نکات منفی دیگر پرادو میشه به عدم شتاب مناسب ، سواری نه چندان مناسب به خصوص برای ردیف عقب ، فضای کم صندوق

(تیپ ۳ درب) ، سطح نه چندان بالای امکانات ایمنی و رفاهی ، نداشتن ABS در برخی از مدلهای موجود و پراکندگی تیپ بندی های این خودرو در بازار ایران اشاره کرد .

 

نسل چهارم پرادو

 

نسل چهارم پرادو با کد اتاق J150 , از سال 2010 وارد ایران شد .

این نسل از پرادو نسبت به نسل قبلی ، ارتقای امکانات رفاهی، ایمنی و ظاهری خوبی داشت .

این نسل پرادو از نظر تیپ فنی به مدلهای مختلف تقسیم بندی می شود که برای خرید ممکن کمی گیج کننده باشد .

پرادوی نسل چهارم در تیپ های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هست اما در تیپ ۳ درب فقط موتور ۴ سیلندر و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک وجود دارد. ولی در مدل ۵ درب موتورهای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک طراحی و تولید شده است .

کم آپشن ترین این نسل پرادو (۴سیلندر) تیپ تی ایکس ال است .

نسخه فول این نسل در مدل ۳ درب VX نام داشت و در مدل ۵ درب VXL نام داشت.

اما تویوتا این خودرو را در تیپ VXL به دو تیپ آنرود و آفرود تقسیم بندی کرد که تفاوت آن در آپشن های خودرو هست و در همین جا هست که مشتری برای انتخاب بر سر دوراهی هایی می ماند.

 

آپشن های پرادوی نسل چهارم

 

رادار جلو (شامل کروز هوشمند و ترمز اضطراری)، کمکی حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، دوربین جانبی راننده و سیستم پخش JBL از مهم‌ترین تجهیزات استاندارد پرادو VXL آنرود و ویژگی‌هایی مانند کرال کنترل، مولتی‌ترین، دوربین جانبی دو طرف و تعلیق سه‌حالته ازجمله امکانات استاندارد پرادو VXL آفرود هستند.

 اما متاسفانه به‌علت واردات غیرشرکتی پرادو به‌صورت انبوه (در هر دو نسل) نمی‌توان وجود همه این آپشن‌ها را قطعی دانست از این‌رو، خرید این ژاپنی در بازارهای دست‌دوم‌ نیازمند دقت فراوانی است.

 

مزایای پرادوی نسل چهارم

تویوتا در این نسل پرادو سعی کرد که معایب نسل سوم را به مزایا تبدیل کند.

در نسخه های فول نسل چهارم پرادو سیستم کنترل پایداری ، کنترل کشش و حتی سیستم ضد واژگونی تعبیه شده، که ضعف های نسل سوم را کاملا پوشش می دهند و با داشتن

این آپشن ها، مشکل حرکات عرضی بدنه در سرعت های بالا برطرف شده و سیستم تعلیق هم نرمی قابل توجهی پیدا کرده است.

نسل چهارم پرادو علاوه بر نکات مثبتی که در نسل قبلی بود مزایای دیگری مثل داشتن امکانات رفاهی و ایمنی قابل توجه (البته در نسخه های فول رسمی)

و پایداری مناسبی دارد.

 

معایب پرادو نسل چهارم

یکی از معایب ظاهری که در نسل چهارم پرادو دیده می شود ، حذف ضربه گیرهای فابریک گلگیر و درب ها است.

عدم شتاب مناسب ، فضای صندوق کم

(تیپ ۳درب) و پراکندگی تیپ های پرادو از معایبی است که از نسل سوم به ارث برده است.

همچنین قیمت نه چندان منطقی از معایب دیگر است.

اما نکته بعدی این است که در این نسل پرادو همان گیربکس و پیشرانه نسل سوم به کار رفته است که کمی قدیمی برای چنین خودرویی است.

سرانجام پرادوی نسل چهارم در سال ۲۰۱۳ به دلیل تغییر قوانین مربوط به واردات خودرو، همانند بسیاری از خودروهای دیگر، از بازار ایران خداحافظی کرد.

 

نتیجه گیری

در پایان اگر یک شاسی بلند کوچک شهری که کوهنورد هم باشد میخواهید، میتوانید پرادو های نسل سه و چهار را انتخاب کنید.

اما متاسفانه باید در خرید این سامورایی دقت فراوانی داشت، چون تیپ های بسیار زیادی دارد و آپشن های متفاوتی را دارا است.

نقد و بررسی خودروهای روز بازار ،

کارشناسی خودرو در محل ،

الوچک

نظرات
Captcha